Det har ingenting med turbo รฅ gjรธre. Men nye Renault 5 Turbo 3E vil fortsatt vรฆre vanvittig dyr i Danmark om den kommer hit.
Den har verken turbo eller noen spesiell lyd. Altsรฅ annet enn dekkstรธy. Likevel blir den gjenfรธdte Renault 5 Turbo 3E en helt annen kostbar fornรธyelse enn standardmodellen.
Det tipper i hvert fall den norske importรธren.
Men selv om prisen pรฅ den nye retro-Renaulten fortsatt er ukjent, sier Roger Andresen, kommunikasjonssjef i den norske importรธren, at kundene tilsynelatende ikke bryr seg.
Han sier til Norsk Motor at interessen allerede er massiv. Selv om kundene fรฅr beskjed om at importรธren forventer at prisen pรฅ nye 5 Turbo 3E vil ligge pรฅ rundt 100.000 euro. Det tilsvarer 1 million norske kroner eller i overkant av 750.000 danske kroner.
โ Etter at vi publiserte nyheten har vi fรฅtt flere seriรธse henvendelser fra norske entusiaster som รธnsker denne bilen, nesten uansett, sier Roger Andresen til media .
Renault i Norge har derfor hastet med รฅ sette billetter pรฅ flere av bilene fra fabrikken i Frankrike. Og det kan vรฆre en veldig god idรฉ. Bare 1.950 biler skal bygges, for franskmennene trekker for alltid igjen.
I likhet med forgjengeren med forbrenningsmotor er Renault 5 Turbo 3E bakhjulsdrevet. De to elektriske motorene pรฅ bakhjulene leverer en total effekt pรฅ mer enn 500 hestekrefter. Det betyr en 0 til 100 km/t-tid pรฅ 3,5 sekunder.
Til sammenligning har standard Renault 5 E-Tech-modell 150 hestekrefter, 240 newtonmeter og forhjulsdrift.
Her hjemme har importรธren faktisk omtalt den gjenfรธdte toppmodellen i en pressemelding. Men det er ikke et eneste ord om verken bestillingsalternativer eller pris. Sรฅ sjansen for รฅ se en Renault 5 Turbo 3E er nok forsvinnende liten. Dessverre.