Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene.
Med sitt siste patent har Mercedes funnet en løsning på problemet med sensorer som avslører bilens design.
I stedet for å ha synlige sensorer på utsiden av bilen, har Mercedes utviklet en spesiell teknologi som integrerer sensorene i frontruten.
Det skriver Carmoses .
Frontruten er belagt med en spesiell film som gjør at sensorer fungerer optimalt, samtidig som de er usynlige for det menneskelige øyet. Løsningen fjerner behovet for eksterne sensorer, som ofte virker skadelig for bilens design.
Noen av dem – for eksempel den nye Volvo EX90 – ser mer ut som en gammel taxi fra London på grunn av sensorene. Se selv her .
Mercedes har tradisjonelt fokusert på et rent og elegant design. Men i det siste har elbilene sett mer ut som drops enn noe annet. Sjefen har imidlertid lovet at det skal gå over.
Tidligere har sensorer som er nødvendige for bilens funksjoner ofte vært plassert synlig i bilens støtfanger, på taket eller i speilene. Disse sensorene, som brukes til for eksempel adaptiv cruisekontroll eller den automatiske svingbremsen, ødelegger i mange tilfeller bilenes design.
Med den nye teknologien er sensorene integrert i frontruten, der de er usynlige for fører og passasjerer. Dette gir et mer rent og elegant utseende, uten at det går på bekostning av bilens funksjonalitet. I hvert fall hvis du spør Mercedes.
Den spesielle filmen plassert på frontruten er designet for å tillate de nødvendige signalene å passere gjennom samtidig som den blokkerer synlig lys. Om det umuliggjør en eventuell solfilm, det er ikke ulovlig å tone frontruten i alle land, fremgår ikke av patentet.
Men Mercedes har indikert at teknologien kan brukes til en rekke sensorer, inkludert sensorer for trafikkinformasjon, veiavgifter og bil-til-bil-kommunikasjon.
Mercedes har ennå ikke sagt noe offentlig om den nye teknologien. Derfor vet vi heller ikke om tyskerne faktisk har tenkt å bruke den nye filmen til noe. Det samme gjelder faktisk et veldig tynt solcellebelegg som kan gi elbiler en rekkevidde på 12.000 kilometer. Finn den og mange andre artikler på Boosted – gratis hver eneste dag.