8. januar, 2025

Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest kjente merker.

Bilproduksjonen i Italia har stupt til nivåer som ikke er sett siden 1956. Den en gang så stolte bilnasjonen sliter med å holde tritt med den globale utviklingen, og den siste nedturen for Fiat trekker hele bransjen ned.

Stellantis, det multinasjonale konsernet bak Fiat og andre bilmerker som Maserati, har sett et dramatisk fall i produksjonen ved sine fem italienske fabrikker.

Ifølge den italienske bilarbeiderforeningen falt Stellantis' produksjon fra 751 384 biler i 2023 til bare 475 090 biler i 2024.

Det skriver Reuters .

Nedgangen er spesielt betydelig ved Fiats Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor produksjonen er redusert med 70 prosent. Fabrikken, som blant annet produserer elbilen Fiat 500e, har vært rammet av lav etterspørsel, noe som førte til produksjonsstans i september. Stoppet har blitt forlenget flere ganger, og produksjonen er fortsatt stanset.

Situasjonen er enda mer kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produksjonen har falt med hele 79 prosent innen 2024. Den store nedgangen har skapt bekymring for Maseratis fremtid som bilmerke.

Den lave etterspørselen etter Fiat 500e er et paradoks i en tid hvor elbiler ellers vinner terreng. I november falt Fiats salg i EU med 42 prosent. Dette får fagforeningene til å kritisere EUs strenge CO2-krav til bilprodusentene. Fagforeningene mener målene hemmer produksjonen av biler som faktisk kan selges.

For å snu den negative utviklingen har Stellantis lovet å investere to milliarder euro i Italia. Investeringen skal brukes til å utvikle nye modeller, inkludert en bensindrevet hybridversjon av Fiat 500e.

Det er imidlertid usikkert om investeringen alene kan redde italiensk bilproduksjon. Den globale bilindustrien står overfor store utfordringer og konkurransen er hard. For at Italia igjen skal bli en samlende bilnasjon, krever det innovasjon, effektivitet og en evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold.

Spørsmålet er om Italia kan gjenvinne sin posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter. Den nåværende krisen er en alvorlig trussel mot næringen, og det vil kreve en felles innsats fra både bedrifter, fagforeninger og politikere for å snu trenden.

Fremtiden for italiensk bilproduksjon er usikker, men én ting er sikkert: veien tilbake til toppen blir lang og krevende.

Latest

Don't miss

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige...

BMW trosser EU-forbudet: bygger motorer etter 2035

Det nytter ikke å legge forbrenningsmotoren på hylla. I...

Derfor er en elbil mye billigere i avgift enn en dieselbil

Elbiler har én klar fordel fremfor diesel- og bensinbiler....

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten skylder 40 milliarder – kan gå konkurs i dag

I dag klokken 13 kan det være over for den svenske batterigiganten Northvolt. Nedleggelsen må avgjøres på en styremåte. investorer over hele verden følger...

For totalforbud – USA svartelister kinesisk bilselskap

USA planlegger å fullstendig utestenge biler fra Kina senest innen 2030. Forsvarsdepartementet i Pentagon har allerede svartelistet batterigiganten CATL. Det er en feil, sier...

SF vil forby bensinbiler – men Danmark må ikke

Danmark må ikke forby salg av nye bensinbiler. EU har allerede etablert dette. Likevel vil SF nå ha det gjort så fort som mulig....

Kjempebrødre laget nye elbiler 100.000 kr. billigere

Ved en feiltakelse slo en finsk bilforhandler automatisk 100.000 kroner av prisen på flere splitter nye elbiler. Nå kjemper kundene om bilene til prisen....

Elbilsalget kollapser i Tyskland etter et år uten støtte

Det er nå mer enn ett år siden den tyske regjeringen fjernet statstilskuddet til nye elbiler for å lappe hull i landets økonomi. Salget...

Skoda Enyaq er priset under 300 000 DKK i Danmark

Den populære Skoda Enyaq får både en ansiktsløftning og et priskutt av importøren, slik at den nå koster under 300.000 kroner i Danmark. Skoda...

Advarer mot denne funksjonen i nye biler – vær forsiktig!

Både her hjemme og i Norge fikk bilistene en tøff start på den første uken i det nye året med mye snø. Særlig en...

1.218 elbiler i Danmark kan ha en fatal feil

En fatal feil som påstås ved fabrikken har fått Peugeot-importøren til å tilbakekalle 1.218 elbiler i Danmark. Peugeot tilbakekaller 1.218 biler i Danmark på...

89 prosent er fortsatt skeptiske til elbilen

Politikerne har det som mål. Men bare 1 av 10 nordmenn tror at elbiler vil erstatte alle bensin- og dieselbiler i år. En ny...

Elon Musk vil kjøpe gigantisk fotballklubb, sier faren

Elon Musk ønsker å kjøpe Liverpool fotballklubb. Det opplyser faren til Tesla-sjefen i et nytt intervju. I et intervju med Times Radio avslørte Tesla-direktør...

Toyota tvunget til å droppe design – hva er ulovlig her?

Ifølge flere bildesignere er opplyste logoer det nye krom. Men ikke alt de tenker på er lovlig. Det kan Toyota skrive under på. Toyota...

Sonys første elbil blir dyrere enn Tesla Model S

Afeela 1, som Honda lager sammen med Sony, blir en ekstremt dyr fornøyelse. Faktisk vil den være dyrere enn Tesla Model S. Hondas første...