De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang-modeller.
Ford opplever en interessant utvikling i salget av sine Mustang-modeller. Elbilen Mustang Mach-E overgรฅr nรฅ den klassiske Mustang-sportsbilen i salgstall.
I 2024 solgte Ford 51 745 enheter av Mach-E, en รธkning pรฅ 26,9 prosent fra รฅret fรธr. Klassikeren Mustang fikk derimot en nedgang i salget pรฅ 9,5 prosent, med kun 44.003 solgte biler.
Mustang-modellens salgstall har svingt de siste รฅrene. I 2022 opplevde Ford det laveste Mustang-salget noensinne med kun 47 566 solgte biler.
Det skriver Motor1 .
ร ret etter steg salget til 48.605. Men i 2024 falt det igjen. To av de laveste salgstallene i Mustangens historie er altsรฅ registrert i lรธpet av de siste tre รฅrene.
Ford har ennรฅ ikke annonsert planer om รฅ snu denne trenden. Eller om du til og med har tenkt รฅ gjรธre noe med det.
Mach-Es suksess kan delvis tilskrives aggressive rabatter hos forhandlere. Salget av Mach-E overgรฅr nรฅ andre populรฆre Ford-modeller som Ranger (46 205 solgte biler) og F-150 Lightning (33 510 solgte biler) hjemme i USA
Mach-E har ogsรฅ utsolgt alle Lincoln-modeller i salgstall. Enten du anser Mach-E som en ekte Mustang eller ikke, kan tallene ikke slรฅs. Elbilen stรฅr foran.
Ford er fortsatt det eneste bilmerket som fortsatt bygger en klassisk muskelbil etter produksjonen av Dodge Challenger og Chevrolet Camaro i fjor. Ingen av de to modellene vil fรฅ en etterfรธlger.
Man skulle forvente at dette ville รธke Mustang-salget, men tallene peker mot noe helt annet. Fremtiden til Mustang som sportsbil er imidlertid ikke sรฅ usikker som salgstallene kan tilsi.
Administrerende direktรธr Jim Farley har forsikret kundene sine om at Ford alltid vil bygge en slik bil med V8-motor. ยซOm vi skal vรฆre de siste som gjรธr detยป, for รฅ sitere sjefen selv.