Mens et land som Sverige stรฅr fast pรฅ at forbrenningsmotoren mรฅ forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren.
Land som Italia, Tsjekkia og Slovakia har tydelig signalisert at de er imot forbudet, som er planlagt รฅ ramme nye forbrenningsmotorer i 2035.
BMW er et av bilmerkene som ogsรฅ har tatt tydelig avstand fra et forbud. BMWs direktรธr, Oliver Zipse, mener faktisk at et forbud bare vil gjรธre EU mer avhengig av Kina.
Og i Italia krysser man absolutt ikke fingrene nรฅr det kommer til kritikk av EUs planer om รฅ forby visse biler.
โ Utfordringen med den grรธnne omstillingen mรฅ ikke bety at hele industrisektorer mรฅ legges ned, sa landets statsminister, Giorgia Meloni, tilbake i september i fjor til nyhetsbyrรฅet Reuters .
Mens et land som Sverige stรฅr fast pรฅ at forbrenningsmotoren mรฅ forbys i 2035, vil flere andre EU-land ha opphevet forbudet mot forbrenningsmotoren. Hun kaller forbudet ยซen selvdestruktiv holdning til bรฅde miljรธet og bilindustrienยป. Tidligere har energiministeren hennes oppfordret EU til รฅ revurdere forbudet.
Selv om flere store selskaper โ inkludert tyske Bosch โ ogsรฅ har protestert kraftig mot forbudet, kommer det fortsatt til รฅ bli en realitet, i alle fall slik det ser ut nรฅ. Tyskland har imidlertid fรฅtt det lille smutthullet at EU mรฅ tillate forbrenningsmotorer som kan gรฅ pรฅ syntetisk drivstoff.
Og det er tilsynelatende ingen problemer med det. Heller ikke for de millioner av biler med forbrenningsmotorer som allerede finnes.
Bilkonsernet Stellantis (Opel, Peugeot, Citroรซn, Maserati, Chrysler, Jeep osv.) har allerede uttalt at opptil 28 millioner av deres biler enkelt kan kjรธre pรฅ syntetisk drivstoff.
Deler av Volkswagen-konsernet โ nรฆrmere bestemt Porsche og Lamborghini โ fortsetter ogsรฅ รฅ jobbe med kunstig bensin. Det samme gjรธr Toyota og BMW. Og Ferrari jobber til og med med en invertert V6-motor for รฅ brenne hydrogen. Les mer om det her .
I Norge, som ikke er medlem av EU, har de ikke satt en bestemt dato for รฅ forby nye bensin- og dieselbiler. Men selv om salget av elbiler nรฅ utgjรธr 90 prosent av markedet, tror ikke nordmenn flest at det blir slutten pรฅ bensinbilene etter 2025.
Faktisk viser et nytt rundskriv fra NAF, som er nordmennenes svar pรฅ FDM, at 9 av 10 mener at regjeringen vil finne det mer enn vanskelig รฅ nรฅ mรฅlet om รฅ utrydde salget av biler med forbrenningsmotor.