EUs skjerpede utslippskrav for bilindustrien får det ene bilmerket etter det andre til å senke prisen. Nå er det tid for Europas billigste elbil.
Elbilprisene har raslet ned siden 1. januar 2025, da EUs strengere utslippskrav trådte i kraft. Nå er det tid for Europas allerede billigste elbil, Leap Motor T03.
For å oppfylle EUs krav om et gjennomsnittlig CO2-utslipp på maksimalt 93,6 gram pr. kilometer for alle solgte biler, må bilprodusentene satse massivt på elbiler.
Bransjeanalytikere anslår at minst 20 prosent av salget må være elbiler for å nå målet. I de første 11 månedene av 2024 var imidlertid andelen elbiler i EU bare rundt 13 prosent.
En av hovedårsakene til det lave salget er de høye prisene på elbiler. For å øke salget er bilprodusentene derfor tvunget til å senke prisene. Flere bilmerker, inkludert Hyundai og Stellantis, har allerede redusert prisene betydelig.
Stellantis, som samarbeider med kinesiske Leapmotor, har modellen T03, den billigste elbilen i Europa. Bilen, som er satt sammen i Polen, har så langt kostet 18.900 euro. Nå er prisen satt ned med 4.000 euro til 14.900 euro, tilsvarende nesten 110.000 danske kroner.
Dacia, som først og fremst selger bensinbiler, utfordres også av de nye utslippskravene. For å øke salget av elbilen deres, Spring, senker de prisen med 2000 euro i Frankrike. Nyprisen blir 16.900 euro. Eller 125.000 danske kroner.
Verken Leap Motor T03 eller Dacia Spring selges i Danmark. Her er den billigste elbilen på markedet for øyeblikket, MG ZS, som selges til en pris av 169.990 kroner.
Det er ventet at flere nye billige elbiler vil komme på markedet i nær fremtid. Renault 5 er et eksempel på en kommende modell.
Men det er usikkert om det blir en markedskraft i Danmark. Danske bilkjøpere foretrekker ofte større og dyrere modeller enn i andre europeiske land.