Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina.
Til tross for flere skandaløse saker – bl.a. om juks med 5G-forsyningen i Danmark, Færøyene og England, har Honda valgt å inngå et samarbeid med kinesiske Huawei.
Samarbeidet gjør at det kinesiske teknologiselskapets infotainmentsystem vil finne veien inn i Hondas biler på det kinesiske markedet. Dette strategiske valget kommer på et tidspunkt da Honda opplever utfordringer med salg i Kina.
Dette er skrevet av mediet Enginepatrol .
I de første 11 månedene av 2024 falt Hondas salg i Kina med mer enn 30 prosent, ifølge data fra China EV DataTracker.
Honda solgte 769.547 biler i denne perioden sammenlignet med 1.064.975 enheter i samme periode i 2023.
Japanerne legger selv skylden på fallet på økende etterspørsel etter nye el- og hybridbiler med intelligent teknologi, samt den begrensede suksessen til Hondas e:N-serie av elbiler.
For å møte forventningene til kinesiske forbrukere har Honda lansert et nytt bilmerke , "Ye", spesielt for det kinesiske markedet. De første modellene under dette merket, Ye S7 og Ye P7 SUV-er, vil være utstyrt med Huaweis Qiankun ADS-system.
Qiankun ADS er et system som skal gjøre bilene delvis selvkjørende. Den inkluderer funksjoner som Navigation Cruise Assist (NCA), som gjør det mulig å krysse fra en parkeringsplass til en annen uten at eieren griper inn i bilen.
Huawei leverer allerede dette systemet til andre kinesiske bilprodusenter, inkludert Dongfeng, Changan og GAC.
Opprinnelig planlagt lansering i 2024, har Ye S7 og P7 blitt skjøvet tilbake til første kvartal 2025. Utsettelsen skyldes utilfredsstillende investorforventninger til Hondas markedsføringsstrategier og den etterslepende integreringen av AI-teknologi.
Når modellene lanseres vil de kombinere Huaweis system med Hondas egen Sensing 360+ teknologi. Dette indikerer at Honda ønsker å opprettholde en viss grad av teknologisk uavhengighet fra den kinesiske regjeringen.
For å sikre at Ye-modellene appellerer til kinesiske forbrukere, har Honda satt sammen et ungt team av utviklere med en gjennomsnittsalder på 32 for å designe bilene.
I tillegg til Huaweis teknologi vil Ye S7 og P7 ha en 40-tommers augmented reality head-up-skjerm (AR-HUD) og et 89,8 kWh batteri. Noen komponenter til bilene er levert av selskaper som CATL, Huawei og iFlytek.
Samarbeidet med Huawei understreker Hondas strategiske fokus på å tilpasse seg det kinesiske markedet og dra nytte av den økende etterspørselen etter intelligent mobilitet i Kina. Suksessen til Ye-merket er avgjørende for om Honda kan gjenvinne sin posisjon på det kinesiske markedet.