Bilfabrikken kollapset – 2000 arbeidsplasser forsvinner momentant

Den kinesiske batteriprodusenten PTL slutter å bygge en fabrikk i Sverige. Nå raser selskapet over sikkerhetskravene i landet. 2000 arbeidsplasser blir ikke til noe.

Den kinesiske batteriprodusenten PLT har gitt opp å bygge en fabrikk i Sverige. Det betyr å si farvel til 2000 potensielle jobber.

PLT hadde også ambisjoner om å etablere en batterifabrikk i Sverige. Plasseringen av fabrikken var tiltenkt Torsboda i Timrå kommune, og produksjonen skulle fokusere på anoder til elbilbatteripakker.

Dette skriver SVT .

Investeringen var verdt anslagsvis 13 milliarder svenske kroner (tilsvarende ca. 9,1 milliarder danske kroner). Og fabrikken var planlagt å sysselsette rundt 2000 ansatte.

Prosjektet har imidlertid møtt uventede hindringer. Svenske myndigheter, nærmere bestemt den nasjonale tilsynsmyndigheten for strategiske produkter, har satt en rekke krav som PLT anser som uoppnåelige.

– Forholdene er ikke rimelige, verken fra et forretningsmessig perspektiv eller i lys av den korte tidsrammen, sier representanter for PLT.

Et av kravene fra myndighetene er at PLTs kinesiske morselskap skal ha begrenset innflytelse på den svenske fabrikken. Dette må sikres ved at en svensk partner går inn i prosjektet og påtar seg en betydelig del av den økonomiske risikoen. PLT mener dette er et uhåndterlig krav, spesielt gitt den korte tidshorisonten.

— Det er umulig, det fungerer ikke, sier Andreas Hamrin, talsperson for PLT Sverige.

PLT har offisielt klaget på avgjørelsen til den svenske regjeringen. Regjeringen ønsker foreløpig ikke å kommentere saken.

Men bistands- og utenrikshandelsminister Benjamin Dousa (M) sa til SVT at det ikke er noe generelt forbud mot investeringer fra bestemte land i enkelte sektorer. Hvert investeringstilfelle vurderes individuelt.

Presentasjonen av fabrikkprosjektet i Torsboda fant sted i mai 2023. Da var det forventet at fabrikken skulle være klar til produksjon rundt årsskiftet 2025/2026. Nå er fremtiden for prosjektet usikker, og 2000 potensielle arbeidsplasser henger i en tynn tråd.

Det mislykkede prosjektet er et tilbakeslag for den svenske batteriindustrien. Det reiser også spørsmål om hvordan Sverige bør håndtere utenlandske investeringer i sektorer av strategisk betydning.

PLTs situasjon illustrerer utfordringene kinesiske selskaper kan møte når de ønsker å etablere seg i vestlige land. Sikkerhetshensyn og politiske hensyn kan utgjøre betydelige barrierer for slike investeringer.

Det er foreløpig ikke kjent om PLT vil gjenoppta planene for en batterifabrikk i Sverige på et senere tidspunkt. Foreløpig er det imidlertid et faktum at selskapets ambisjoner i Torsboda er lagt på is.

Saken har skapt bekymring blant lokalpolitikere og næringslivstopper, som frykter at den kan ha negativ innvirkning på regionens økonomiske utvikling. De etterlyser en mer fleksibel prosess for å godkjenne utenlandske investeringer.

PLT har foreløpig ikke kommentert om selskapet vil se etter alternative lokasjoner for sin batterifabrikk. Det er imidlertid sannsynlig at selskapet vil vurdere andre land med et gunstigere investeringsklima.

Mens det er mye som tyder på at det kinesiske selskapet trekker seg ut av Sverige, har et annet svensk selskap nylig fått støtte til å fortsette kampen til døden. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...