McLaren-føreren Lando Norris, som ble nummer to i 2024-sesongen av Formel 1, satt ikke selv bak rattet da hans dyre Ferrari F40 ble knust i Monaco.
Formel 1-stjernen Lando Norris var ikke selv involvert i en ulykke i Monaco, men det kostet ham trolig en Ferrari F40. Ulykken er den andre på bare en uke med den ikoniske italienske superbilen.
Lando Norris' F40 var i fart gjennom Monacos gater da personen bak rattet, som skal ikke være Norris selv, mistet kontrollen over bilen og traff et autovern. Bilen slapp imidlertid heldigere enn F40-en som krasjet i Storbritannia noen dager før.
Begge ulykkene skjedde under lignende omstendigheter. Føreren akselererte kraftig, hvoretter bilen mistet veigrepet og skrens. Ferrari F40 er kjent for sin mangel på elektroniske assistansesystemer, noe som kan være en utfordring for uerfarne sjåfører.
Ulykkene med Norris sin bil og den britiske F40 kommer kort tid etter en tredje episode i Tyskland, hvor en 24 år gammel mann krasjet i en F40 tilhørende en bilforhandler.
Den unge mannen, som bare skulle kjøre bilen en kort stund, mistet kontrollen over den kraftige dobbeltturboladede V8-motoren. F40, som kun har hatt snaue 21.000 kilometer siden 1988, ble lagt ut for salg for 21,4 millioner danske kroner.
Det er ikke kjent om den unge mannen fortsatt er ansatt hos bilforhandleren etter ulykken, men tyske myndigheter har bekreftet at han slapp unna uten alvorlige skader.
De tre ulykkene på kort tid reiser spørsmål om den legendariske Ferrari F40, produsert i kun 1.311 eksemplarer, er en bil som er vanskelig å håndtere for vanlige sjåfører.
F40 er kjent for sin kompromissløse ytelse og rå kjøreopplevelse, men mangelen på moderne sikkerhetssystemer krever stor erfaring og ekspertise bak rattet.
Begge ulykkene skjedde på nøyaktig samme måte. Sjåføren trykker hardt på gassen og bilen sklir på et rettstrekning og føreren mister kontrollen.
LES OGSÅ: Komiker sa nei til 175 millioner kroner. for kjente Porsche
Ferraris mytiske modell har ingen assistansesystemer overhodet, og mange sjåfører er kanskje ikke vant til det.
Lando Norris har ennå ikke uttalt seg offentlig om ulykken i Monaco. Spørsmålet er hvor mye det vil koste å reparere bilen. Og om det i det hele tatt lar seg gjøre.
I et fjerde tilfelle gikk en F40 på grunn da den var på vei tilbake etter en lengre ombygging. Og i 2020 tok en femte bil fyr midt i gatene i Monaco. Med andre ord – det finnes i hvert fall ikke 1311 eksemplarer av den berømte italienske venstresiden.
Visste du forresten at hver F40 rullet ut av fabrikken i Maranello som et rot? Ferrari nektet å komme med andre farger. Når det uansett er gule, blå og solfargede biler, skyldes det omlakkering.
Sultanen av Brunei var og er ganske fornøyd med den slags. Det sies at blant sultanens minst 7000 biler skjuler det seg flere F40-modeller, slike som verden aldri har sett.