BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten 10.000 biler.
Det kinesiske bilmerket BYD har tatt et nytt steg i sin globale ekspansjon ved å bygge verdens største skip for å transportere biler.
Skipet, som kan frakte opptil 9.200 biler, er et tegn på BYDs ambisjoner om å øke eksporten, til tross for økende straffetoll på elbiler fra Kina i flere land.
Toyota og en rekke andre bilmerker bruker spesialbygde RoRo (Roll-on/Roll-off) skip for å frakte biler over lange avstander.
BYDs nye skip, «BYD Shenzhen», overgår tidligere rekorder med sin kapasitet på 9200 biler. Skipet er 219 meter langt, 37,7 meter bredt og har en toppfart på 18,5 knop (34,3 km/t).
Dette skriver Carnews China .
«BYD Shenzhen» er drevet av diesel og utstyrt med store batteripakker. Batteriene brukes ikke til å kjøre skipet fremover, men for å forsyne det med strøm når det er i havn eller i standby-modus. BYD hevder at denne teknologien gjør «Shenzhen» til det mest miljøvennlige frakteskipet for biltransport.
Toyota har ennå ikke skip av denne størrelsen i sine flåter. "BYD Shenzhen" er det fjerde skipet i BYDs flåte av biltransportører. Selskapet planlegger å utvide flåten til åtte skip tidlig i 2026.
Til sammenligning kunne BYDs første lasteskip, som ble lansert i 2024, frakte rundt 5000 biler. Søsterskipet «Hefei» har en kapasitet på 7000 biler.
I 2024 eksporterte Kina totalt 417 204 elektriske kjøretøy, inkludert et økende antall til Europa. BYDs investering i en flåte av store lasteskip indikerer en forventning om fortsatt vekst i eksporten, til tross for handelshindringer.
LES OGSÅ: Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke
Toyota og andre store bilprodusenter må følge BYDs ekspansjon med interesse. Det kinesiske selskapets aggressive fokus på eksport kan endre maktbalansen i den globale bilindustrien.
Motsatt er det også stemmer i Kina som ikke tror at hele korthuset holder. Hos Nio, som floppet i fjor og nærmest la ned i Danmark, tror ledelsen fortsatt at det kan bli verdens største bilmerke. Eller i det minste en av de største.
Faktisk tror bilmerkets direktør og gründer William Li at fem av verdens største bilmerker på bare ti år vil komme fra Kina.
Hos Xpeng er spådommene noe mer dystre om det. Merkets direktør, He Xiaopeng, mener at de kommende årene vil være "en meningsløs separasjonskamp" i bilindustrien. Og at flere bilmerker som en konsekvens vil ha bukket fullstendig under før 2027.