BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten 10.000 biler.

Det kinesiske bilmerket BYD har tatt et nytt steg i sin globale ekspansjon ved å bygge verdens største skip for å transportere biler.

Skipet, som kan frakte opptil 9.200 biler, er et tegn på BYDs ambisjoner om å øke eksporten, til tross for økende straffetoll på elbiler fra Kina i flere land.

Toyota og en rekke andre bilmerker bruker spesialbygde RoRo (Roll-on/Roll-off) skip for å frakte biler over lange avstander.

BYDs nye skip, «BYD Shenzhen», overgår tidligere rekorder med sin kapasitet på 9200 biler. Skipet er 219 meter langt, 37,7 meter bredt og har en toppfart på 18,5 knop (34,3 km/t).

Dette skriver Carnews China .

«BYD Shenzhen» er drevet av diesel og utstyrt med store batteripakker. Batteriene brukes ikke til å kjøre skipet fremover, men for å forsyne det med strøm når det er i havn eller i standby-modus. BYD hevder at denne teknologien gjør «Shenzhen» til det mest miljøvennlige frakteskipet for biltransport.

Toyota har ennå ikke skip av denne størrelsen i sine flåter. "BYD Shenzhen" er det fjerde skipet i BYDs flåte av biltransportører. Selskapet planlegger å utvide flåten til åtte skip tidlig i 2026.

Til sammenligning kunne BYDs første lasteskip, som ble lansert i 2024, frakte rundt 5000 biler. Søsterskipet «Hefei» har en kapasitet på 7000 biler.

I 2024 eksporterte Kina totalt 417 204 elektriske kjøretøy, inkludert et økende antall til Europa. BYDs investering i en flåte av store lasteskip indikerer en forventning om fortsatt vekst i eksporten, til tross for handelshindringer.

LES OGSÅ: Lando Norris' Ferrari F40 knuste i en forferdelig ulykke

Toyota og andre store bilprodusenter må følge BYDs ekspansjon med interesse. Det kinesiske selskapets aggressive fokus på eksport kan endre maktbalansen i den globale bilindustrien.

Motsatt er det også stemmer i Kina som ikke tror at hele korthuset holder. Hos Nio, som floppet i fjor og nærmest la ned i Danmark, tror ledelsen fortsatt at det kan bli verdens største bilmerke. Eller i det minste en av de største.

Faktisk tror bilmerkets direktør og gründer William Li at fem av verdens største bilmerker på bare ti år vil komme fra Kina.

Hos Xpeng er spådommene noe mer dystre om det. Merkets direktør, He Xiaopeng, mener at de kommende årene vil være "en meningsløs separasjonskamp" i bilindustrien. Og at flere bilmerker som en konsekvens vil ha bukket fullstendig under før 2027.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...