Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen.
Toyota er ikke klar til å kaste alt over bord for elbilenes skyld. Likevel holder det japanske bilmerket fast på plassen som verdens mest verdifulle bilmerke.
Det viser en ny analyse fra Brand Finance.
Det engelske konsulentfirmaet har regnet ut at Toyota er verdt 66 milliarder dollar, mens Mercedes ligger rett bak med en verdivurdering på 53 milliarder dollar.
Tesla er bare, sier Brand Finance, verdt 43 milliarder dollar. Og den er faktisk mindre enn Hyundai-gruppen, som også inkluderer Kia.
Ifølge engelskmennene skyldes den lavere verdsettelsen av det amerikanske merket blant annet merkevarens direktør, Elon Musk.
– Det er mange som synes han er fantastisk. Men det er også mange som mener det motsatte.
– Kjøper du elbil er nok Musks persona avgjørende for om du vil kjøpe en av bilene hans. Men det er bare én av mange faktorer (som analysen er basert på, red.), sier Brand Finances direktør David Haigh til CNBC .
Tilbake hos Toyota kan japanerne konstatere at det ifølge Brand Finance er det 18. mest verdifulle selskapet i hele verden. Til sammenligning er Ferrari bare den 167. mest verdifulle. Selv om folkene fra Maranello-fabrikken er de som tjener absolutt mest pr bil.
Det mest verdifulle selskapet i 2024 var forøvrig Apple, tett fulgt av Microsoft og Google. Toyota har ikke kommentert historien om markedsverdien deres. Motsatt står japanerne fast på at elbiler ikke er det eneste riktige i fremtiden.
– Det tause flertallet lurer på om elbiler egentlig er ok å ha som eneste alternativ. Men de tror det er trenden, så de kan ikke si fra, sa styreleder og tidligere direktør Akio Toyoda så sent som i fjor.
Japanerne er imidlertid heller ikke helt plettfrie. Det er bl.a. fant nettopp ut at konsernet må betale en gigantisk bot på 11,6 milliarder for årevis med juks med dieselmotorer.