23. januar, 2025

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe. Kanskje.

Volkswagen lanserer ingen nye elbiler i 2025. Dette er en utfordring for den tyske bilprodusenten, som ellers satser hardt på elektrifisering. Den siste nye elbilen fra Volkswagen var ID.7 sedan, som kom på markedet i tredje kvartal 2023.

Volkswagen går en vanskelig periode i møte når de skal selge eldre teknologi til nye kunder. Det sier den tyske bilindustrianalytikeren Matthias Schmidt til Bloomberg .

– I det neste året er Volkswagen tvunget til å selge gammel teknologi til nye kunder. Det blir vanskelig.

Volkswagen opplever motvind i flere av sine viktigste markeder, inkludert USA, Europa og Kina. I Europa har reduserte statlige subsidier i land som Tyskland dempet etterspørselen.

I Kina, som er et avgjørende marked for hele Volkswagen-konsernets langsiktige elbilambisjoner, taper bilprodusenten terreng til lokale konkurrenter.

Selv premiumbiler som Audi Q8 e-tron og Porsche Taycan har problemer med å få asfalt under hjulene på det kinesiske markedet, som i økende grad domineres av billigere elbiler fra kinesiske merker. Audi prøver av samme grunn med et nytt bilmerke. Les mer om det her .

For å styrke sin posisjon på det kinesiske markedet har Volkswagen inngått et samarbeid med Xpeng. De to selskapene utvikler i fellesskap en elektrisk og elektronisk arkitektur (E&E) som skal danne grunnlaget for alle Volkswagen elbiler produsert i Kina.

De første modellene fra samarbeidet forventes å bli lansert i 2026 og vil inneholde to mellomklasse elbiler fra Volkswagen. Inkludert en SUV. Volkswagen-konsernet har som mål å øke det årlige salget i Kina fra 2,93 millioner biler i fjor til 4 millioner biler innen 2030.

Volkswagen understreker viktigheten av å opprettholde sin brede modellportefølje.

"Å introdusere nye modeller er én løsning. Men det er like viktig å opprettholde bredden i modellprogrammene våre.

– Vi har jobbet hardt de siste årene og har modeller med programvare og kvalitet, sier Stefan Voswinkel, talsmann for Volkswagen.

I USA forbereder Volkswagen-konsernet lanseringen av Scout Terra and Traveler. Disse to modellene vil imidlertid eksklusivt selges direkte til kunder, utenom de tradisjonelle Volkswagen-forhandlerne.

Denne avgjørelsen har møtt motstand fra forhandlere i California. De elektriske SUV-ene og pickupene forventes å appellere til amerikanske bilkjøpere. Men produksjonen starter ikke før i 2027.

Volkswagens neste store lansering i Europa er den etterlengtede ID.2. Denne modellen forventes ikke å komme på markedet før i 2026. Og det er fortsatt usikkerhet rundt prisen. Det forventes imidlertid å sette seg et sted rundt 200.000 DKK.

Latest

Don't miss

Godkjent av Ford – bilmerke gjenoppstår etter konkurs

De ville bygge elektriske versjoner av den klassiske 1960-tallet...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...

Glem Norge – De britiske øyer vil utrydde alle bensinbiler

Mens Norges regjering kort før nyttår måtte gjenta at...

Nye tall: Dansker bruker mer penger på splitter nye biler

Selv om nybilsalget falt i 2024, brukte danskene mer...

Kinesere slo Tesla i verdenskjent test av elbiler

I verdens største test av elbiler måtte rekkeviddekongen Tesla...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mannen bak verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Korea-krigen, fikk jobb hos Ford og endte opp med å lage tidenes første Ford Mustang. Harold Sperlich ble 95 år...

Importor hjelper danske eiere av biler med dødelig motorhavari

I følge Wismo Group er oppmerksomheten til de problematiske PureTech-motorene fra Stellantis "gamle nyheter" i Danmark. I Danmark er det ikke en garanti men...

Volvo er ikke redd for å bli forbudt i USA

De burde riste på hendene over utsiktene til å miste et stort marked. Men offisielt er ikke Volvos direktør redd for et forbud i...

Populære biler er fulle av farlige feil å se

De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle...

Tesla ydmyket av ukjent bilmerke – selger mange flere biler

Det er ikke bare i Danmark Tesla har tapt terreng. I Kina selger Xiaomi, som nettopp har begynt å bygge biler, nå ut enn...

Ford blir den nye Porsche, sier direktør

Spør du Fords direktør Jim Farley, er det ingen tvil om at merket blir den nye Porsche. I hvert fall når det gjelder terrengkorvetter....

Konfiskert Ferrari solgt for millioner på auksjon

Det var en kort glede en da 61 år gammel mann hadde i en innleid Ferrari 488 Spider. Samme dag ble han beslaglagt for...

Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene. Krisetider i bilindustrien...

Magnussen prøver for tredje gang å vinne vill racing-ære

Tredje gang kan være heldig for danske Kevin Magnussen. Denne helgen kan K-Mag vinne 24-timers slob på Daytona International Speedway i USA. Kevin Magnussen...

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene. Et nytt lovforslag, som nå er til...

Toyota er verdens største bilmerke til tross for elbilskepsis

Verdens største bilmerke tror ikke at elbiler vil få mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Likevel holder Toyota fast på førsteplassen. Toyota...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper den periodiske visningen i Danmark. Det viser et nytt oppgjør. FDM kaller det «en rasende...