De har kun lov til å kjøre 30 km/t. Selv om EU sier 45 km/t. Nå viser det seg at svenskenes A-traktorer er fulle av synlige feil.
De spesielt svenske orkkjøretøyene, kjent som A-traktorer, er ofte fulle av feil som går utover trafikksikkerheten når eierne stiller dem ut.
Det er en undersøkelse utført av Bilprovningen som nå avdekker den bekymringsfulle trenden.
Antall a-traktorer i Sverige er doblet på fire år og er nå oppe i 56.000. Samtidig øker antallet feil og mangler som krever inspeksjon.
Dette skriver den visuelle kjeden i en pressemelding .
Biltesten gikk gjennom 4000 A-traktorer i 2024, og resultatene er alarmerende. Hele 72,9 prosent hadde feil av ett eller annet slag. Enda mer bekymringsfullt er det at 57 prosent, tilsvarende 6 av 10, hadde så alvorlige mangler at de måtte gjennom minst én anmeldelse.
– På befaring finner vi at A-traktorer ofte er modifisert i forhold til andre typer traktorer. Eksempler på dette er at motoren er skiftet slik at toget kan kjøre fortere enn tillatte 30 km/t.
– Eller det er satt inn flere seter i bilen, sier Per-Anders Blommefors, som er kontrollansvarlig i Bilprovningen.
De hyppigste feilene finner kontrollørene i bremsesystemet og bilens dekk. Feil i disse systemene utgjør den største risikoen for trafikksikkerheten.
En annen vanlig feil er problemer med lysene på bilene. Andelen slike kommentarer i tilsynsrapportene har økt fra 86 til 90 prosent. Ifølge Bilprovningen er det spesielt viktig at lyset fungerer på de tregere togene.
– Synsstatistikken for A-traktorer er bekymringsfull. Men ved å rette oppmerksomheten mot tallene håper vi å kunne øke fokus blant bileiere og deres foreldre, slik at utviklingen kan snus på sikt», sier Per-Anders Blommefors.
Undersøkelsen fra Bilprovningen understreker behovet for større fokus på sikkerheten til A-traktorer. Det er avgjørende at både eiere, foreldre og myndigheter tar ansvar for at disse koruniformene er i forsvarlig stand, mener visuell kjede.
En mulig løsning kan være å innføre strengere krav til sikten til A-traktorer. Dette kan omfatte hyppigere observasjoner og grundigere inspeksjoner, mener Bilprovningen.
En annen løsning kan være å øke bevisstheten om sikkerhet blant a-traktoreiere. Dette kan gjøres gjennom informasjonskampanjer og utdanning.
Uansett hvilke tiltak som tas, er det avgjørende å handle raskt for å forbedre sikkerheten til A-traktorer i Sverige. For bilene er ekstremt populære blant svensk ungdom, og ifølge EU skal bilene også få gå i 45 km/t. Les mer om det her .