26. januar, 2025

Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit Automotive, som har 1600 ansatte, gikk konkurs torsdag denne uken.

Voit Automotive, en tysk underleverandør til bilindustrien, har gått konkurs. Selskapet, som har 1600 ansatte, begjærte seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.

Ifølge tyske medier skjedde det torsdag denne uken.

Voit Automotive produserer aluminiumskomponenter for flere store tyske bilprodusenter, inkludert også kriserammede ZF Friedrichshafen.

Konkursen er et hardt slag for de ansatte og de to byene, St Ingbert og Saarbrücken, hvor produksjonen fant sted. Voit Automotive ble grunnlagt i 1947 og har siden den gang vært en av de viktigste arbeidsgiverne i regionen.

Krisen hos Voit Automotive begynte under pandemien. Etterspørselen etter komponenter falt dramatisk da bilindustrien opplevde en kraftig nedgang.

Men krisen som førte til konkurs har vart lenge. I fjor vår dukket Kinas Chongqing Milison Technologies opp som en potensiell frelser.

Kineserne var interessert i å overta Voit Automotive og investere i selskapet.

Forhandlingene strandet imidlertid etter jul. Kineserne ble tvunget til å trekke seg fra avtalen da den brøt reglene hjemme i Kina. Voit Automotive kunne ikke overleve uten den kinesiske investeringen og måtte begjære seg konkurs.

Kurator prøver nå å komme til enighet med kreditorene. Det er imidlertid ukjent om det vil lykkes med å redde selskapet. Konkursen til Voit Automotive er et symptom på den dype krisen som rammer den tyske bilindustrien.

Helt siden andre verdenskrig har bilindustrien vært hjørnesteinen i den tyske økonomien. Men i dag står alle tyske bilprodusenter overfor store utfordringer.

Underleverandører som Voit Automotive rammes derfor enda hardere.

ZF Friedrichshafen, en av Voit Automotives største kunder, har varslet permitteringer av rundt 14 000 ansatte. Alt på grunn av en spareplan som må finne over 40 milliarder danske kroner i besparelser de neste årene.

Girkassegiganten ZF snakker også om å stenge fabrikker. Noe som allerede har ført til et fall i etterspørselen etter komponentene produsert av Voit Automotive.

Ifølge tyske analytikere er det ingen bedring i sikte for den tyske bilindustrien. Flere underleverandører ventes å gå konkurs i nær fremtid.

Konkursen til Voit Automotive er et eksempel på utfordringene den tyske bilindustrien står overfor. Flere bilmerker har allerede bukket under for presset.

Fisker Inc., som hadde danske Henrik Fisker ved roret, må leve med en arv som merket som bygde 'den dårligste bilen' i hele 2024. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Polestar lager «en Tesla» – hypet elbil er utsatt

Polestar vil helst ikke svare på spørsmål når det...

Den første Tesla Cybertruck er blitt lovlig i Norge

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå har...

Aktivister skrev «Heil» på tysk Tesla-fabrik

Tysk politi og etterretning har satt i gang en...

Mortens elbil er farlig – Audi ser den først om 9 måneder

Det er fare for brann i Morten Lieds bil....

Utskjelt motor har fatal feil – eiere får 10 års garanti

Den ble kåret til 'Årets motor' flere ganger. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen varsler tap på 11 milliarder danske kroner

Volkswagen står til å tape hele 11 milliarder kroner. Penger som den allerede kriserammede bilprodusenten må bruke til å betale avgifter til EU. Volkswagen...

Nekter å drepe bensinbilen – BMW-sjef stopper

Oliver Zipse har i mange år nektet å legge forbrenningsmotoren i graven. Men nå er hans dager som BMW-direktør snart over. En av de...

Felgene til en Ferrari koster mer enn Danmarks billigste bil

Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en SUV. Men hvor mye koster felgene? Mer enn Danmarks billigste bil. Kan du nøye deg...

Mitsubishi saksøker ansatt for å ha anbefalt Volkswagen

Mitsubishi har saksøkt en av sine egne forhandlere fordi mannen har rådet kundene sine til å kjøre forbi Volkswagen i stedet. Eieren av Karmart...

1. februar Tesla hever prisen med 44.000 DKK

Fra 1. februar må Teslas kunder i Canada betale tilsvarende 44 000 DKK mer for en Model 3. Bilmerket har ikke opplyst hvorfor. Eller...

Bilist nekter å betale: Du kan ikke le i 221 km/t

En svensk Mercedes-eier kan være glad for at svenskene ikke jager gale sjåfører. Han må betale en bot på 2600 kroner for hastigheten 221...

Slik unngår du å bli blendet av LED-lykter

For mange sjåfører er det en utfordring å kjøre bil når regnet faller. Men det er faktisk noe du kan gjøre selv, sier Dansk...

Polestar vil ha Tesla-kunder som hater Elon Musk

Polestars direktør gikk nylig til media for å kalle Elon Musks handlinger uakseptable. Nå ønsker den samme Polestar-sjefen å kapre Teslas kunder. Polestar håper...

Formel 1-førere får nå en bot på 1 million for banning

Fra kommende sesong kan det hende at Formel 1-korene ikke lenger forbanner eller kritiserer motorsportorganisasjonen FIA. Straffen er en bot på nesten 1 million...

Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra i 2024

2024 var ikke noe jubelår for BMW-utviklede Toyota Supra. Faktisk solgte japanerne flere eksemplarer av Mirai-hydrogenbilen i Europa. Toyota solgte flere hydrogenbiler enn Supra-modeller...

EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens...

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter Tesla-direktør Elon Musks opptreden, som han kaller uakseptabel. – «Det gjør du bare ikke», sier...