Volkswagen står til å tape hele 11 milliarder kroner. Penger som den allerede kriserammede bilprodusenten må bruke til å betale avgifter til EU.
Volkswagen står til å tape 11 milliarder danske kroner som følge av EUs nye utslippskrav. Gruppen varsler at de nye reglene vil medføre betydelige kostnader.
Fra årsskiftet trådte EUs nye utslippskrav i kraft. Kravene senker det tillatte karbondioksidutslippet per bil til 93,6 gram per kilometer.
For Volkswagen, og andre bilprodusenter, kan det få store økonomiske konsekvenser. Det skriver Bloomberg .
Volkswagen regner med boder og andre kostnader på cirka 11 milliarder danske kroner fordelt på konsernets ulike bilmerker i Europa.
– De forventede kostnadene inkluderer potensielle straffer for å overskride EUs tøffere utslippsmål, sa Rolf Woller, leder for investor relations i Volkswagen AG, under en telefonsamtale med en rekke analytikere.
I tillegg til boder kan Volkswagen bli tvunget til å øke salget av elbiler, som ofte har lavere fortjenestemargin enn bensin- og dieselbiler.
Flere eksperter spår at prisen på elbiler vil falle i løpet av året, ettersom produsentene er under press for å øke andelen elbiler i det totale salget.
Bransjeorganisasjonen ACEA, som Mercedes sin svensk-tyske direktør Ola Källenius nettopp er blitt styreleder for, har oppfordret EU til å endre reglene.
EU har svart med å foreslå nye kjøpstilskudd for elbiler, som skal gjelde i alle EU-land. Ifølge nestlederen i EU-kommisjonen skal det gjøres med noe annet enn elbiler.
Mens Volkswagen og andre bilmerker står overfor store utfordringer, er det også selskaper som kan dra nytte av de nye reglene.
Tesla forventes å kunne selge utslippsrettigheter for milliarder av kroner. Selv det mindre Soste-merket Polestar forventes av analytikere å tjene milliarder på det nye kvotesystemet. Les mer om det her .
Volvo Cars vil også selge utslippskvoter. Men det kinesiske merket har ikke avslørt hvor mye det står til å tjene.
Situasjonen er kompleks og understreker omveltningene bilindustrien står overfor i forbindelse med overgangen til mer bærekraftig transport.