Audis plug-in hybrider kan brenne – må ikke lades

Audi tilbakekaller nå ikke bare elbiler fordi det er fare for brann. Merkets plug-in hybrider trenger også en tur på verkstedet. Tusenvis av biler kan bli berørt.

Audi tilbakekaller plug-in hybrider og elbilen e-tron GT, da bilene kan ta fyr. Eiere av plug-in hybrid anbefales ikke å lade bilene sine.

Audi har annonsert en tilbakekalling av flere av sine plug-in hybrid-modeller. Tilbakekallingen skyldes en risiko for at høyspentbatteriet kan overopphetes og i verste fall ta fyr under lading.

Feilen har påvirket batterimodulene i bilene. De berørte modellene er; Audi A6, A7 og Q5 TFSI er produsert mellom januar 2021 og august 2023.

Globalt er 6.133 biler omfattet av tilbakekallingen. Audi jobber med en programvareoppdatering for å overvåke batteriets tilstand. I noen tilfeller kan det være nødvendig å bytte ut individuelle batterimoduler.

– En optimalisert programvare for å overvåke og gi informasjon om batteriet er under utvikling. Enkelte batterimoduler må kanskje også byttes på enkelte busser, sier Irene Bernald, informasjonssjef i Audi i Sverige, til Vi Bilägare .

Inntil programvareoppdateringen er klar, rådes eiere av plug-in hybrider til å ikke lade bilene sine.

I tillegg til plug-in-hybridene tilbakekalles også elbilen e-tron GT og søsterbilen Porsche Taycan. Også her er det fare for brann på grunn av feil i batterimodulene.

For e-tron GT og Taycan skal batteriene kontrolleres på verksted og ved behov skiftes enkeltmoduler.

– Foreløpig bør ikke de aktuelle korene belastes mer enn 80 prosent, sier Irene Bernald i den forbindelse.

Globalt er 7 697 eksempler på e-tron GT og 7 458 eksempler på Taycan dekket av denne tilbakekallingen.

Audi regner med å ha iverksatt nødvendige tiltak i løpet av første kvartal 2025. Det er imidlertid ikke alltid det tyske merket er så langt fremme med denne typen ting.

For eksempel ble eieren av Audi e-tron informert om at Audi ikke hadde tid til å se på den ellers tilbakekalte bilen hans på hele 9 måneder. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...