5. februar, 2025

Jaguar satser alt på elbiler – skroter tusenvis av dem

I disse dager satser Jaguar hele merkets eksistens på elbiler. Likevel skroter det tidligere britiske merket nå elbiler i tusenvis.

I fjor gikk Jaguar-importøren i USA med på å kjøpe tilbake i underkant av 3000 I-Pace-elbiler fra sine eiere. Problemer med batteripakkene som gjorde bilene brannfarlige kunne ikke løses.

Og nå viser bilder fra et skrotverk i England rader med I-Pace-modeller som venter på å bli skrotet.

Disse bilene, som bare er noen få år gamle, ser ut til å være i god stand. Men hvis de kommer fra Jaguars tilbakekjøp, er de ikke lenger trygge å kjøre.

Årsaken til skrotingen er trolig en potensielt farlig batteridefekt som kan føre til overoppheting og i verste fall brann.

Jaguar har forsøkt å løse problemet med flere programvareoppdateringer, men det har ikke vært tilstrekkelig.

Derfor har Jaguar nå blitt tvunget til å tilbakekalle de berørte elbilene og tilby eierne muligheten til å kjøpe dem tilbake. Dette har selvsagt kostet Jaguar en del.

Tidlige modeller av Jaguar I-Pace har vist seg å ha en mer kompleks batterifeil enn først antatt.

Selv om det har vært mulig å løse problemet på senere modeller ved å bytte ut enkelte moduler i batteriet, har det ikke vært mulig å gjøre det samme på de eldre modellene.

Nå skal disse bilene ende dagene på et skrotverk, hvor de skal vrakes og de ulike materialene resirkuleres. Det er en trist skjebne for disse ellers så luksuriøse elbilene.

Jaguar har nå lagt ned produksjonen av I-Pace-modellen og planlegger å lansere en ny, enda mer luksuriøs elbil i stedet. Imidlertid forventes denne modellen å koste mer enn det dobbelte av dagens I-Pace.

Selv om de fleste produsenter nå har løst sine batteriproblemer, er det fortsatt noen få eksempler på elbiler som lider av lignende brannrisiko.

Et eksempel er Audi e-tron 55, hvor det også er identifisert problemer med batteriet.

Her hjemme har også flere Jaguar I-Pace-modeller vært gjenstand for tilbakekalling. Importøren har imidlertid nektet å kjøpe tilbake bilene, da man ikke mener at de danske bilene er rammet av de samme problemene som bilene som har gitt opphav til tilbakekalling i andre land.

– Europeiske biler omfattes ikke av H514 (tilbakekallingen i USA, red.), da JLR-gruppen har fått vite at de tidligere gjennomførte kampanjene har løst problemet på europeisk produserte biler, skriver British Car Import 13. desember 2024 i en e-post til Sikkerhetstilsynet ifølge BT .

Det er imidlertid verdt å merke seg at bilene som vises på bildene fra opphuggingen i England er utstyrt med engelske skilt.

Det er derfor uklart om disse bilene også er rammet av de samme problemene som de amerikanske modellene.

Uansett årsak til skrotingen av disse elbilene, er det et uttrykk for utfordringene som fortsatt er knyttet til utvikling og produksjon av elbiler. Batteriteknologi er fortsatt i utvikling.

Profilen bak innlegget på X nevner ikke prototypebiler som i første omgang skal vrakes. Et søk i det engelske motorregisteret bekrefter tilsynelatende at bilene har vært på veiene under helt normale forhold.

https://twitter.com/newt7215/status/1884323838554513892

Latest

Don't miss

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at...

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne....

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i...

Vellykket bilmerke flopper elendig i Danmark

For Fiat i Danmark har det kun kommet et...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...