Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren.
Cato Bryn var en av dem som falt for Jaguar I-Pace. Nå seks år senere har han en elbil som er død etter 35.000 kilometer. Reparasjonen kostet ham 135.000 kroner.
– Vi kjøpte vår Jaguar I-Pace HSE for litt over 800.000 kroner i september 2018 fra forhandleren Motorpool, og har vært veldig fornøyd med den.
– Den er deilig å kjøre, og vi venter spent på neste elbil fra Jaguar, sier Cato Bryn til norsk TV2.
Han forteller at elbilen kun har gått 35.500 kilometer på de seks årene han har eid den. Alle tjenester er fulgt til punkt og prikke, og bilen har generelt blitt tatt godt vare på. Den har blant annet: alltid stått innenfor.
– Mot slutten av oktober i år opplevde vi at bilen ikke ville lade og vi fikk flere feilmeldinger.
– Det skulle etter hvert vise seg at dette var mer alvorlig enn jeg først trodde – og det var rett og slett ikke mulig å få hjelp fra en forhandler, sier han.
– Vi tok selvfølgelig først kontakt med Motorpool, da det var der bilen ble kjøpt. Her fikk vi til svar at de «kanskje kunne se på det i januar 2025».
– Vi ble anbefalt å prøve Insignia Oslo i stedet og tok kontakt med dem. Her fikk vi beskjed om at de måtte gjøre en datasjekk av bilen for å finne ut hva som egentlig var problemet.
– Bare det kostet 10.000 kroner. Ville vi være villige til å betale for dette? Mitt svar var at vi ikke har noe valg.
Etter noen dager kommer verkstedet tilbake for å spørre Cato om han har valgt en forsikring som beskytter ham mot motorsykkelhavari. Fordi Jaguaren er død.
Reparasjonen koster 135.000 kroner. Penger som Cato selv må betale fordi forsikringen ikke dekker den slags.
Cato synes prisen er helt absurd. Spesielt fordi elbilen ikke mangler mer enn 35.000 kilometer. Og derfor ikke eldre enn 6 år.
Som Jaguar-eieren forstår, skyldes den høye prisen at batteriet er defekt. Og at man må passe på at ladingen ikke overopphetes. I tillegg er det flere feil på bilen.
Men det er ingen hjelp å få. Jaguar-importøren i Norge mener imidlertid det er beklagelig at en bil med så lav kjørelengde er utgått. Men her er det heller ingen hjelp å få. Forhandleren benekter også det samme.
Her hjemme synes importøren heller ikke det er noe å gjøre. Men det handler mest om at Jaguar ikke synes bilene har noen problemer. Les mer om det her .
I hvert fall ikke av den typen som har fått Jaguar i USA til å kjøpe tilbake opptil 3000 I-Pace-modeller nettopp på grunn av batteripakkens mange problemer.