5. februar, 2025

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren.

Cato Bryn var en av dem som falt for Jaguar I-Pace. Nå seks år senere har han en elbil som er død etter 35.000 kilometer. Reparasjonen kostet ham 135.000 kroner.

– Vi kjøpte vår Jaguar I-Pace HSE for litt over 800.000 kroner i september 2018 fra forhandleren Motorpool, og har vært veldig fornøyd med den.

– Den er deilig å kjøre, og vi venter spent på neste elbil fra Jaguar, sier Cato Bryn til norsk TV2.

Han forteller at elbilen kun har gått 35.500 kilometer på de seks årene han har eid den. Alle tjenester er fulgt til punkt og prikke, og bilen har generelt blitt tatt godt vare på. Den har blant annet: alltid stått innenfor.

– Mot slutten av oktober i år opplevde vi at bilen ikke ville lade og vi fikk flere feilmeldinger.

– Det skulle etter hvert vise seg at dette var mer alvorlig enn jeg først trodde – og det var rett og slett ikke mulig å få hjelp fra en forhandler, sier han.

– Vi tok selvfølgelig først kontakt med Motorpool, da det var der bilen ble kjøpt. Her fikk vi til svar at de «kanskje kunne se på det i januar 2025».

– Vi ble anbefalt å prøve Insignia Oslo i stedet og tok kontakt med dem. Her fikk vi beskjed om at de måtte gjøre en datasjekk av bilen for å finne ut hva som egentlig var problemet.

– Bare det kostet 10.000 kroner. Ville vi være villige til å betale for dette? Mitt svar var at vi ikke har noe valg.

Etter noen dager kommer verkstedet tilbake for å spørre Cato om han har valgt en forsikring som beskytter ham mot motorsykkelhavari. Fordi Jaguaren er død.

Reparasjonen koster 135.000 kroner. Penger som Cato selv må betale fordi forsikringen ikke dekker den slags.

Cato synes prisen er helt absurd. Spesielt fordi elbilen ikke mangler mer enn 35.000 kilometer. Og derfor ikke eldre enn 6 år.

Som Jaguar-eieren forstår, skyldes den høye prisen at batteriet er defekt. Og at man må passe på at ladingen ikke overopphetes. I tillegg er det flere feil på bilen.

Men det er ingen hjelp å få. Jaguar-importøren i Norge mener imidlertid det er beklagelig at en bil med så lav kjørelengde er utgått. Men her er det heller ingen hjelp å få. Forhandleren benekter også det samme.

Her hjemme synes importøren heller ikke det er noe å gjøre. Men det handler mest om at Jaguar ikke synes bilene har noen problemer. Les mer om det her .

I hvert fall ikke av den typen som har fått Jaguar i USA til å kjøpe tilbake opptil 3000 I-Pace-modeller nettopp på grunn av batteripakkens mange problemer.

Latest

Don't miss

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om...

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020...

Bulk i elbil kostet 54.000 kroner å fikse

Skaden ser ufarlig ut. Et knust glass og en...

Knuste og stjal fotobokser – to menn pågrepet

Svensk politi har arrestert og siktet to menn som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun tilgjengelig med 8. 300 biler skal lages, og nå kommer en av de 12 millioner...