Volvo taper milliarder – har aldri vært mindre verdt

Aksjen bak Volvo Cars har nådd et nytt lavpunkt. Bilmerket har faktisk aldri vært mindre verdt etter markedets reaksjon på årsregnskapet.

Årsrapporten for 2024 var en skuffelse for Volvo. I hvert fall når du ser på aksjekursen. Skuffende salg førte til at aksjen umiddelbart falt til sitt laveste nivå noensinne.

Regnskapet viser blant annet at Volvo har avskrevet 1,7 milliarder kroner (1,1 milliarder danske kroner, red.) på det mislykkede Novo Energy-prosjektet, som merket netto har kjøpt ut konkursrammede Northvolt fra.

Volvos administrerende direktør Jim Rowan advarer også om at enda tøffere tider kan være i vente.

"Men 2025 vil bli et utfordrende år for hele bilindustrien, inkludert Volvo Cars," sier administrerende direktør Jim Rowan.

Direktørens kunngjøring førte umiddelbart til at Volvo Cars' verdi stupte til et rekordlavt nivå. Så langt har aksjen falt med nesten 10 prosent.

Det betyr at eiendeler for 3,3 milliarder danske kroner har forsvunnet. Det vil være dårlige nyheter for alle bilmerker. Men for Volvo er det ekstra ille.

Merkets aksjer har vært i en nesten kontinuerlig nedgang de siste fem årene. Det betyr at særlig mindre aksjonærer vil se formuen krympe. Ofte for nesten ingenting.

Det hjelper heller ikke at Volvo har rekordoverskudd fra 2024 å lene seg på. Investorer bryr seg tilsynelatende heller ikke om at det er fem nye biler på vei fra det kinesiskeide merket.

– Vi står ved våre ambisjoner for 2026, men vurderingen for 2025 er ekstremt begrenset, om noen, vekst på tvers av bransjen, i stor grad drevet av makroøkonomi og priskonkurranse.

– Vi sier ikke noe mer spesifikt enn det. Vi lanserer flere nye biler i 2025 og inn i 2026, noe som betyr at vi går sterkt inn i 2026 som også er drevet av en forbedret makroøkonomisk situasjon, sier Volvos finansdirektør Johan Ekdahl til Nyhetsbyrån Direkt .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...