En ny studie viser at over halvparten av elbileiere gjør samme feil i bilene sine. Selv om været er kaldt.
En ny studie har avdekket overraskende stor kunnskapsmangel blant elbileiere. I hvert fall når det gjelder deres egne biler.
Dette handler om å forvarme batteriet. En funksjon som kan ha en betydelig innvirkning på ladetiden i kaldt vær. Ifølge studien er det kun 44 prosent av elbilene som bruker denne funksjonen. Ytterligere 16 prosent vet ikke engang at bilene deres kan forvarme batteriet.
Vinterkulden påvirker ellers batteriene til elbiler ganske betydelig. Rekkevidden reduseres og batteriet leverer ikke energi optimalt som i varmere temperaturer.
Driftstemperaturen til elbilbatterier bør være mellom 20-40 grader celsius. Ved lavere temperaturer bremses den elektrokjemiske prosessen i batteriet og den indre motstanden øker.
En test fra det tyske svaret til FDM, ADAC, viser at flere elbiler mister over 50 prosent rekkevidde ved kun 0 grader. Les mer om det her.
Lading er også påvirket og tregere i kaldt vær. De fleste moderne elbiler har en funksjon som prøver å kompensere for de lavere temperaturene.
Batteriet kan forvarmes. Mange elbileiere skjønner det rett og slett ikke.
Forvarming av batteriet øker temperaturen, noe som gjør ladingen raskere. Det er enkelt å aktivere funksjonen med et knappetrykk i de fleste modeller.
I noen elbiler aktiveres den når du setter navigasjonssystemet på hurtiglader. I andre må imidlertid sjåføren finne knappen selv. Og det kan være vanskelig hvis du ikke vet at det er der.
– Våre tester viser at ved å forvarme batteriet om vinteren kan du komme nær en hurtiglading som om sommeren, selv ved -20 grader celsius.
Dette kan fort bety halvering av ladetiden sammenlignet med et iskaldt batteri, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Norsk TV2 .
På de kaldeste dagene kan det ta opptil en time å forvarme batteriet til en optimal temperatur. Enda kortere oppvarmingstider gir raskere ladehastighet. Det er viktig å huske at funksjonen bruker ekstra strøm.
Dersom elbilen ikke har denne funksjonen, finnes det andre metoder for å sikre hurtiglading. Om mulig bør du parkere bilen i garasje eller innendørs slik at den ikke blir stående i kulden. Det er også fordelaktig å lade bilen umiddelbart etter kjøring, da batteriet fortsatt er varmt. Det er bedre å lade underveis eller ved ankomst enn å vente til neste dag.
Elbileiere bør derfor undersøke om elbilen deres har en forvarmefunksjon og lære seg hvordan den fungerer.