12. februar, 2025

56 prosent av elbileiere gjør samme feil

En ny studie viser at over halvparten av elbileiere gjør samme feil i bilene sine. Selv om været er kaldt.

En ny studie har avdekket overraskende stor kunnskapsmangel blant elbileiere. I hvert fall når det gjelder deres egne biler.

Dette handler om å forvarme batteriet. En funksjon som kan ha en betydelig innvirkning på ladetiden i kaldt vær. Ifølge studien er det kun 44 prosent av elbilene som bruker denne funksjonen. Ytterligere 16 prosent vet ikke engang at bilene deres kan forvarme batteriet.

Vinterkulden påvirker ellers batteriene til elbiler ganske betydelig. Rekkevidden reduseres og batteriet leverer ikke energi optimalt som i varmere temperaturer.

Driftstemperaturen til elbilbatterier bør være mellom 20-40 grader celsius. Ved lavere temperaturer bremses den elektrokjemiske prosessen i batteriet og den indre motstanden øker.

En test fra det tyske svaret til FDM, ADAC, viser at flere elbiler mister over 50 prosent rekkevidde ved kun 0 grader. Les mer om det her.

Lading er også påvirket og tregere i kaldt vær. De fleste moderne elbiler har en funksjon som prøver å kompensere for de lavere temperaturene.

Batteriet kan forvarmes. Mange elbileiere skjønner det rett og slett ikke.

Forvarming av batteriet øker temperaturen, noe som gjør ladingen raskere. Det er enkelt å aktivere funksjonen med et knappetrykk i de fleste modeller.

I noen elbiler aktiveres den når du setter navigasjonssystemet på hurtiglader. I andre må imidlertid sjåføren finne knappen selv. Og det kan være vanskelig hvis du ikke vet at det er der.

– Våre tester viser at ved å forvarme batteriet om vinteren kan du komme nær en hurtiglading som om sommeren, selv ved -20 grader celsius.

Dette kan fort bety halvering av ladetiden sammenlignet med et iskaldt batteri, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Norsk TV2 .

På de kaldeste dagene kan det ta opptil en time å forvarme batteriet til en optimal temperatur. Enda kortere oppvarmingstider gir raskere ladehastighet. Det er viktig å huske at funksjonen bruker ekstra strøm.

Dersom elbilen ikke har denne funksjonen, finnes det andre metoder for å sikre hurtiglading. Om mulig bør du parkere bilen i garasje eller innendørs slik at den ikke blir stående i kulden. Det er også fordelaktig å lade bilen umiddelbart etter kjøring, da batteriet fortsatt er varmt. Det er bedre å lade underveis eller ved ankomst enn å vente til neste dag.

Elbileiere bør derfor undersøke om elbilen deres har en forvarmefunksjon og lære seg hvordan den fungerer.

Latest

Don't miss

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler....

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...