56 prosent av elbileiere gjør samme feil

En ny studie viser at over halvparten av elbileiere gjør samme feil i bilene sine. Selv om været er kaldt.

En ny studie har avdekket overraskende stor kunnskapsmangel blant elbileiere. I hvert fall når det gjelder deres egne biler.

Dette handler om å forvarme batteriet. En funksjon som kan ha en betydelig innvirkning på ladetiden i kaldt vær. Ifølge studien er det kun 44 prosent av elbilene som bruker denne funksjonen. Ytterligere 16 prosent vet ikke engang at bilene deres kan forvarme batteriet.

Vinterkulden påvirker ellers batteriene til elbiler ganske betydelig. Rekkevidden reduseres og batteriet leverer ikke energi optimalt som i varmere temperaturer.

Driftstemperaturen til elbilbatterier bør være mellom 20-40 grader celsius. Ved lavere temperaturer bremses den elektrokjemiske prosessen i batteriet og den indre motstanden øker.

En test fra det tyske svaret til FDM, ADAC, viser at flere elbiler mister over 50 prosent rekkevidde ved kun 0 grader. Les mer om det her.

Lading er også påvirket og tregere i kaldt vær. De fleste moderne elbiler har en funksjon som prøver å kompensere for de lavere temperaturene.

Batteriet kan forvarmes. Mange elbileiere skjønner det rett og slett ikke.

Forvarming av batteriet øker temperaturen, noe som gjør ladingen raskere. Det er enkelt å aktivere funksjonen med et knappetrykk i de fleste modeller.

I noen elbiler aktiveres den når du setter navigasjonssystemet på hurtiglader. I andre må imidlertid sjåføren finne knappen selv. Og det kan være vanskelig hvis du ikke vet at det er der.

– Våre tester viser at ved å forvarme batteriet om vinteren kan du komme nær en hurtiglading som om sommeren, selv ved -20 grader celsius.

Dette kan fort bety halvering av ladetiden sammenlignet med et iskaldt batteri, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Norsk TV2 .

På de kaldeste dagene kan det ta opptil en time å forvarme batteriet til en optimal temperatur. Enda kortere oppvarmingstider gir raskere ladehastighet. Det er viktig å huske at funksjonen bruker ekstra strøm.

Dersom elbilen ikke har denne funksjonen, finnes det andre metoder for å sikre hurtiglading. Om mulig bør du parkere bilen i garasje eller innendørs slik at den ikke blir stående i kulden. Det er også fordelaktig å lade bilen umiddelbart etter kjøring, da batteriet fortsatt er varmt. Det er bedre å lade underveis eller ved ankomst enn å vente til neste dag.

Elbileiere bør derfor undersøke om elbilen deres har en forvarmefunksjon og lære seg hvordan den fungerer.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...