Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren.
Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har annonsert en investering på 800 millioner euro i utviklingen av nye bensinmotorer.
Denne beslutningen kommer etter en periode med fallende salg av Porsches elbiler, og den indikerer en endring i selskapets tidligere strategi om primært å fokusere på elektrifisering. Porsche har tidligere satt som mål at 80 prosent av salget innen 2030 skal være elbiler.
Porsche Taycan-modellene har opplevd en nedgang i salget i 2024, og Porsches samlede salg har blitt utfordret, spesielt i det viktige kinesiske markedet.
Det er også det avgjørende fallet i salget til kineserne som skal ha fått Porsche til å endre kurs. Som en konsekvens av de siste utfordringene har Porsche gjort endringer i ledelsen, med både finansdirektøren og salgsdirektøren som har fått sparken.
Styret i Porsche har allerede godkjent den nye investeringen, som skal gå til utvikling av forbrenningsmotorer og plug-in hybrider.
Det tyske merket planlegger også å sette inn forbrenningsmotorer i noen av sine eksisterende og kommende elbilmodeller.
Det er allerede bekreftet at Macan-modellen er en av modellene som igjen skal få en forbrenningsmotor mellom forhjulene.
Selv om hovedfokus er på forbrenningsmotorer, vil en del av investeringen også gå til utvikling av batterier for elbiler.
Porsche har imidlertid ikke offentliggjort de eksakte beløpene for denne delen av investeringen. Tyskerne har sagt til FAZ at investeringen er en del av en rekke tiltak for å «styrke selskapets lønnsomhet på kort og mellomlang sikt».
Men det har ikke kommet flere kommentarer. Det er imidlertid klart at markedets reaksjon på elbilene fra Zuffenhausen har fått ledelsen til å endre kurs.