Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei.
BMW er forpliktet til å holde M3-modellen med forbrenningsmotor på programmet «så lenge som mulig».
Akkurat nå ryktes det at BMW skal lansere den første helelektriske M3 i 2027. Motsatt er det også allerede offentlig kjent at elbilen ikke vil erstatte bensinbilen.
Neste generasjon M3 får også en rettsekser mellom forhjulene. Akkurat som dagens modell.
BMW Ms visedirektør Slyvia Neubauer bekrefter til og med den planen i et intervju med australske CarExpert .
"Vi tilbyr elektriske M Performance-modeller som gir den sanne M-følelsen uten CO2-utslipp i det meste av modellutvalget vårt," sier Neubauer.
– Men vi mener også at det bør være plass til andre drivlinjer som hybridbiler eller vanlige forbrenningsmotorer.
Med synkende etterspørsel etter elbiler er det fornuftig å beholde den bensindrevne M3. Ikke alle M3-kjøpere vil ha noe med elbiler å gjøre. Selv ikke om de kan få flere hestekrefter.
I snart ett år har det vært allment kjent at BMW vil holde med bensinbilen. Men nå bekrefter M-avdelingen det. Igjen.
– Du kan være helt sikker på at vi er forberedt på fremtiden, sa Neubauer til CarExpert.
– Jeg kan også forsikre deg om at den helelektriske M3-en som jeg nettopp nevnte vil få en søster med forbrenningsmotor. De vil eksistere parallelt.
– Så uansett hva kundene etterspør, vil vi kunne dekke alle behov i alle markeder, så lenge lovverket tillater det.
Den elektriske BMW M3 vil trolig debutere i første halvdel av 2027 som en direkte erstatning for dagens bil.
Det skjer umiddelbart, BMW presenterer samme bil med en rettesekser. Det vil si en forbrenningsmotor. BMWBlog mener det.
I likhet med den nye BMW M5, vil den neste M3 sannsynligvis være en hybridbil. Tyskerne har uansett sagt at hybridløsningen er den eneste som kan holde liv i V8-motoren under gjeldende utslippskrav og grenser.
BMW har ikke bekreftet denne informasjonen, så den bør tas med en klype salt. En ting er imidlertid sikkert: Den neste bensindrevne M3-en får ikke manuell girkasse.
Et styremedlem fortalte i fjor til media at dagens M2 er den siste M-bilen med manuell girkasse. Det er derfor sannsynlig at den manuelle girkassen fases helt ut med dagens M3- og M4-modeller.