12. februar, 2025

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene.

Jaguar kjøpte tilbake nesten 3000 elbiler fra kunder i fjor fordi et problem med brennbare batterier ikke kunne løses. Nå risikerer Audi det samme.

70.000 e-tron-eiere har allerede fått beskjed om at de ikke har lov til å fullade elbilene sine fordi bilene løper rundt med problematiske batteripakker fra LG.

Og flere hybridbileiere har fått beskjed om å ikke lade batteriene i det hele tatt. Les mer om det her .

Og nå kan en rettssak fra sinte eiere vente rett rundt hjørnet. Audi har ikke klart å løse problemet med de brennbare batteriene permanent. Og en programvareløsning tar lang tid.

Ifølge tilbakekallingsdokumenter fra det tyske svaret til Vegtrafikksentralen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del av tilbakekallingen.

Nærmere bestemt er det en alvorlig feil i høyspentbatteriet som kan forårsake selvutlading og termisk overbelastning. Det kan etter hvert utvikle seg til en brann. Noe som allerede har skjedd flere ganger.

Ifølge Audi er det ingen løsning på problemet ennå. Det vil si annet enn at Audi utstyrer bilene med en rekke advarselsklistremerker, som forteller eierne om å avstå fra å lade bilene. Og det helt eller delvis.

Til nå har det tyske bilmerket sagt at det skulle være en programvarebasert løsning klar til våren. Men nå er den fristen brutt.

Det kan imidlertid også vise seg at det er skjulte maskinvarefeil i batteripakkene som Audi har utstyrt bilene med. Og hvis det er tilfelle, kan ikke omprogrammering løse problemet.

– Er det defekte celler er det en mekanisk feil som ikke kan løses med programvare. Det eneste programvaren kan gjøre er å merke om det blir varmt og slå alarm, sier David Brandell til Carup .

At tyskerne fortsetter å presse på med lossing er omvendt ikke spesielt overraskende. For hvis det er feil på de fysiske batteriene, kan det utløse en milliardregning for det allerede hardt pressede bilmerket.

Audi opplyser imidlertid at batteripakkene i el- og hybridbilene er bygget i moduler. Dette betyr at batteriene vil kunne repareres. I hvert fall i teorien. Det endrer bare ikke på at det venter en milliardseddel i garantisaker dersom tyskerne ikke finner en løsning utenom selve batteripakkene.

I USA har eiere av Audi e-tron allerede saksøkt merket fordi de brennbare batteriene fortsatt ikke er under kontroll.

Sjåførene mener at Audi verken har informert dem tilstrekkelig om batterifeilen eller gjort nok for å fikse den.

Det er imidlertid ikke bare LG-batteriene som skaper problemer for Audi og flere andre bilmerker. I USA har Samsung tatt ansvar for 180 000 problematiske elbiler.

Latest

Don't miss

Media: Nissan ønsker å slå seg sammen med iPhone-produsenten

Nyhetsbyrået Reuters skrev denne uken at Nissan prøver å...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke...

Tesla stuper i Tyskland – salget mer enn halvert

Teslas salg stuper i Europas største bilmarked. Amerikanerne solgte...

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt...

Bilmerker sparker alle sine forhandlere i Danmark

6. februar annonserte både Ford og Hyundai, som importeres...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...