Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene.
Jaguar kjøpte tilbake nesten 3000 elbiler fra kunder i fjor fordi et problem med brennbare batterier ikke kunne løses. Nå risikerer Audi det samme.
70.000 e-tron-eiere har allerede fått beskjed om at de ikke har lov til å fullade elbilene sine fordi bilene løper rundt med problematiske batteripakker fra LG.
Og flere hybridbileiere har fått beskjed om å ikke lade batteriene i det hele tatt. Les mer om det her .
Og nå kan en rettssak fra sinte eiere vente rett rundt hjørnet. Audi har ikke klart å løse problemet med de brennbare batteriene permanent. Og en programvareløsning tar lang tid.
Ifølge tilbakekallingsdokumenter fra det tyske svaret til Vegtrafikksentralen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del av tilbakekallingen.
Nærmere bestemt er det en alvorlig feil i høyspentbatteriet som kan forårsake selvutlading og termisk overbelastning. Det kan etter hvert utvikle seg til en brann. Noe som allerede har skjedd flere ganger.
Ifølge Audi er det ingen løsning på problemet ennå. Det vil si annet enn at Audi utstyrer bilene med en rekke advarselsklistremerker, som forteller eierne om å avstå fra å lade bilene. Og det helt eller delvis.
Til nå har det tyske bilmerket sagt at det skulle være en programvarebasert løsning klar til våren. Men nå er den fristen brutt.
Det kan imidlertid også vise seg at det er skjulte maskinvarefeil i batteripakkene som Audi har utstyrt bilene med. Og hvis det er tilfelle, kan ikke omprogrammering løse problemet.
– Er det defekte celler er det en mekanisk feil som ikke kan løses med programvare. Det eneste programvaren kan gjøre er å merke om det blir varmt og slå alarm, sier David Brandell til Carup .
At tyskerne fortsetter å presse på med lossing er omvendt ikke spesielt overraskende. For hvis det er feil på de fysiske batteriene, kan det utløse en milliardregning for det allerede hardt pressede bilmerket.
Audi opplyser imidlertid at batteripakkene i el- og hybridbilene er bygget i moduler. Dette betyr at batteriene vil kunne repareres. I hvert fall i teorien. Det endrer bare ikke på at det venter en milliardseddel i garantisaker dersom tyskerne ikke finner en løsning utenom selve batteripakkene.
I USA har eiere av Audi e-tron allerede saksøkt merket fordi de brennbare batteriene fortsatt ikke er under kontroll.
Sjåførene mener at Audi verken har informert dem tilstrekkelig om batterifeilen eller gjort nok for å fikse den.
Det er imidlertid ikke bare LG-batteriene som skaper problemer for Audi og flere andre bilmerker. I USA har Samsung tatt ansvar for 180 000 problematiske elbiler.