13. februar, 2025

Avslørt: Tesla kjøper inn sjåførenes taushet

Som i Danmark nekter Tesla å rette seg etter avgjørelsene fra den svenske bilklagenemnda. I stedet kjøper bilmerket seg inn i sjåførenes taushet.

Tesla kjøper inn sjåførenes taushet i klager. Det avslører det svenske mediet Vi Bilägare.

Tesla har ved flere anledninger nektet å rette seg etter vedtak fra den svenske klagenemnda (ARN). I stedet har de inngått forlik med kunder, som innebærer taushetsplikt.

Det betyr at bileiere ikke har lov til å snakke offentlig om sakene sine.

– Jeg har dessverre ikke lov til å si noe, det er alt jeg har å si, sier en av Tesla-eierne, som har signert en taushetsplikt.

Å følge vedtak fra ARN er en anbefaling, men ikke et lovkrav. De aller fleste bilmerker, verksteder og forhandlere i Sverige velger imidlertid, ifølge bransjepraksis, å følge ARN-vedtakene.

Nå avslører Vi Bilägare at Tesla har nektet å rette seg etter utvalgets vedtak i åtte ulike saker, og at merket i flere tilfeller har kjøpt kundenes taushet gjennom forlik og taushetsplikt.

I løpet av de siste fire årene har Tesla vært vellykket i de fleste tvister ved flere anledninger. Men 22 ganger har Tesla tapt saken i ARN, og kunden har fått medhold.

I 14 av disse sakene har Tesla fulgt avgjørelsen. Men i åtte saker har bilmerket i stedet valgt å nekte å følge styrets vedtak. De står derfor på Råd & Röns svarteliste og har ikke lenger lov til å annonsere på handelssiden Blocket.

Også her har Tesla havnet i det såkalte 'hangout-kabinettet', som avslører bilforhandlere, verksteder og bilimportører som ikke retter seg etter avgjørelsene til den danske bilklagenemnda.

Tesla er fortsatt det eneste bilmerket som har dukket opp på listen.

I et av de svenske tilfellene mottok en kunde feil dører for sin 2020 Model 3. Men Tesla hevdet at døren passet innenfor de offisielle fabrikkspesifikasjonene.

I et annet tilfelle bestilte en eier sin Model Y med tilleggstjenesten "Oppgradert Autopilot". Noe som i Danmark koster over 50.000 kroner. Men en måned etter kjøpet fungerte fortsatt ikke den utvidede cruisekontrollen.

ARN bestemte da at Tesla skulle refundere beløpet sjåføren hadde betalt for tilleggsutstyret. Men selv om den ikke ble levert, nektet Tesla.

Da Vi Bilägare spurte Tesla hvorfor de ikke fulgte ARNs avgjørelse, svarte de at de ikke ønsker å kommentere enkeltkundesaker av respekt for GDPR-regelverket.

Men da Vi Bilägare i stedet tok kontakt med en av de berørte kundene, viste det seg at Tesla i stedet hadde avsluttet saken med et forlik som gjorde kunden taus.

– Jeg har dessverre ikke lov til å si noe, det er alt jeg har å si. Jeg har bestemt meg med Tesla, sier en av de berørte bileierne til Vi Bilägare.

Latest

Don't miss

Russland angriper biler i Europa – eiere kan ikke gjøre noe

Russlands etterretningstjeneste er mistenkt for å stå bak en...

Det er her de fleste stryker på førerprøven i Danmark

Det er stor forskjell på hvordan korskoleelever består koreksamen...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota...

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla Cybercab vil være på gata innen juni, sier Elon Musk

Etter år med venting, bør den selvkjørende Tesla Cybercab snart rulle ut på veiene. Elon Musk sier det vil skje i juni. Elon Musk...

Elbil dreper sju mennesker – nå starter rettssaken

Sju personer ble skadet da en Volkswagen ID.3 pløyde inn i en folkemengde i den norske byen Drobak sommeren 2023. Nå starter rettssaken. En...

Bilimportører: Avgiftene på alle biler må dobles nå

Hvis det er opp til både de danske bilimportørene og Dansk Industri, bør den periodiske avgiften på danske biler dobles. FDM kritiserer forslaget. Både...

Danmark bruker 300 millioner kroner på nye fotobiler

Ifølge DTL Danske Vognmænd bruker staten 300 millioner kroner i året på å håndheve den nye loven om bompenger for lastebiler. Mer enn 200...

Nissan og Honda dropper offisielt fusjonen

Det blir ingen fusjon mellom Nissan og Honda etter at sistnevnte ønsket å gjøre Nissan til et datterselskap. De to japanske bilmerkene Nissan og...

Bilfabrikk tvunget til å stenge – 1400 ble permittert under protest

Tyske Brose er nå i så store økonomiske problemer at ledelsen vurderer å legge ned en fabrikk. Dette har utløst store protester blant de...

Dormand å gå i fengsel for utpressing av Michael Schumacher

En 53 år gammel mann og hans 30 år gamle sønn skal begge i fengsel etter at det viste seg at de forsøkte å...

Elon-effekten? Det er her Teslas verdi stuper

Mens Toyota vokser seg sterkere som merkevare, stuper Teslas rykte. Dette er konklusjonen til engelske Brand Finance i en ny rapport. Tesla opplever en...

Stor avtale: USA kjøper milliarder av biler fra Tesla

Tesla nyter dermed godt av maktskiftet i USA. Trump-administrasjonen har bestemt seg for å kjøpe pansrede elbiler fra bilmerket for milliarder. Tesla og USA...

Han kjøpte den gale sjåførens konfiskerte Ferrari

Ferrari 488 Spider som politiet solgte på auksjon i januar blir værende i Danmark. Nærmere bestemt skal millionbilen til Horsens. En da 61 år...

Frykter strømpriser på 32 kroner: «Det blir brutalt»

Den norske regjeringen vil garantere elbileiere i landet såkalte 'norske priser' på strøm. Eksperter frykter spotpriser på 32 kroner. per kilowatt-time. Flere eksperter slår...

Kriserammet bilmerke vil heller selge reservedeler

Lucid Motors har problemer med å selge biler, til tross for milliardstøtte fra Saudi-Arabia. Nå sier direktøren at merket heller vil være en underleverandør....