«Guds øye» skal gjøre BYDs elbiler selvkjørende

Kinesiske BYD stormer fremover. Bare ikke på det danske markedet. Nå kan en ny teknologi kalt «Guds øye» hjelpe det kinesiske merket på vei.

Mens BYD ansetter 200 000 nye mennesker bare for å følge med på tempoet på merkevarens egne fabrikker, har det problemer med å overbevise danskene.

En ny teknologi, som kineserne kaller 'Guds øye', kan hjelpe med dette. Ideen er enkel. Eller i det minste er det slik det høres ut. Det 'guddommelige øyet' må høre selv BYDs billigere elbiler kjøre selv på et nivå som ikke er sett ennå.

Egentlig er alle BYD-biler som koster over 100.000 yuan, tilsvarende i underkant av 100.000 danske kroner, allerede utstyrt med teknologien.

Men nå vil systemet også være tilgjengelig for merkets billigere biler. Nærmere bestemt de som koster mindre enn 100 000 yuan. Og det er en helt spesiell grunn til det.

BYDs grunnlegger og nåværende direktør tror at selvkjørende biler vil være det nye innen i det minste den kinesiske bilindustrien.

"Jeg tror at selvkjørende teknologi vil være det nye i kinesiske biler," sa Wang Chuanfu til den tyske mediesjefen .

Direktøren mener det ikke kan vare lenge, fordi selvkjørende biler er like vanlig som alle mulige andre sikkerhetssystemer som sjåfører i nye biler allerede i dag tar for gitt.

Imidlertid er ikke alle enige med BYD-direktøren på det bestemte punktet. Nvidia, som bl.a leverer brikkesett til Volvo og Toyota, tror ikke på selvkjørende biler. Uansett er de bilene noe lenger unna enn for eksempel Tesla har hevdet de siste årene.

Nvidia-direktøren gir ikke mye kreditt til Teslas tilnærming, som sparer mange sensorer og i stedet fokuserer på kameraer.

– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...