21. februar, 2025

Forskere: Vi har laget elbilbatteriet som varer evig

Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil. De har laget elbilbatteriet som varer evig. I hvert fall i prinsippet. Løsningen er visstnok aluminium.

Kinesiske forskere hevder å ha utviklet et elbilbatteri som i prinsippet varer evig. Det nye elbilbatteriet, et aluminium-ion-batteri, har gjennomgått 10 000 lade-/utladingssykluser med et tap på mindre enn én prosent av den opprinnelige kapasiteten.

Kineserne har oppnådd dette resultatet ved å legge et belegg på elektrodene som hindrer dannelsen av aluminiumskrystaller. Dette belegget er avgjørende for batteriets lange levetid.

Forskere har jobbet med å forbedre ytelsen og levetiden til aluminium-ion-batterier.

Tidligere versjoner av samme batteritype har alvorlige problemer fordi det dannes "krystaller" som legger seg på batteriet og reduserer levetiden.

Dette skriver de i en oppgave publisert på ACS Publications .

Aluminium er et materiale som er rikelig tilgjengelig og billigere enn litium. Noe som ellers er det dominerende materialet i de fleste elbilbatterier i dag.

Hvis aluminium-ion-batterier er så levedyktige som kineserne sier, kan det bety mye billigere batteripakker.

I tillegg er aluminium lettere å resirkulere enn litium. Noe som kan få prisen ytterligere ned.

Sammenlignet med litium-ion-batterier, som vanligvis varer rundt 1000 sykluser før kapasiteten reduseres, er det nye batteriet en betydelig forbedring.

Forskerne påpeker at det fortsatt er behov for videre forskning og utvikling av teknologien før batteriet kan sendes til markedet.

Blå. Kineserne jobber med å øke energitettheten til batteriet. En høyere energitetthet vil bety at batteriet kan lagre mer energi på samme plass. Dette er avgjørende for hvor langt elbiler vil nå.

Forskerne jobber også med å forbedre batterilevetiden ytterligere. Selv om 10 000 sykluser er et godt resultat, er målet å utvikle et batteri som kan vare enda lenger.

Ifølge Wei Wang, som leder forskerteamet bak prototypen, må det flere forbedringer til selve batteripakken for at den skal være kommersielt levedyktig.

– Ytterligere forbedringer i energitetthet og livssyklus er nødvendig, skriver Wei Wang.

Til tross for disse utfordringene er forskerne optimistiske. Og de mener at aluminium-ion-batterier har potensial til å revolusjonere elbilmarkedet.

Utviklingen av elbilbatterier med lengre levetid og lavere kostnader er avgjørende for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige.

Ikke alle bilmerker kan tjene på å lage elbiler.

Ford er et av bilmerkene som registrerer utrolig store tap på elbiler hver eneste dag. Les mer om det her.

Latest

Don't miss

Forskere: Svevestøv fra elbiler er farligere enn diesel

En ny studie finner at partikler fra elbiler er...

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....