Først Audi og nå Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler fordi elbiler er potensielle brannbomber. Nå tilbakekalles over 7.300 biler.
Mercedes advarer nå enkelte bilister mot å fullade elbilene sine. Dette kommer etter en rekke saker der elbiler fra ulike bilmerker har skapt overskrifter i media. Batteripakkene deres risikerer å ta fyr.
Ifølge den amerikanske importøren er 7.362 Mercedes EQB-er berørt av tilbakekallingen. Disse bilene har batterier produsert av det kinesiske selskapet Farasis Energy. I noen tilfeller kan batteriene overopphetes og i verste fall ta fyr.
Frykten for at dette skal skje har fått Mercedes til å tilbakekalle bilene. Eiere av de aktuelle bilene blir bedt om å ikke lade elbilene sine til mer enn 80 prosent av kapasiteten.
I hvert fall ikke fordi problemet er løst. Mercedes opplyser at en programvareoppdatering vil kunne avhjelpe problemet.
Tilbakekallingen kommer etter lignende problemer med elbiler fra flere bilmerker. Både Audi og Jaguar har tidligere tilbakekalt elbiler på grunn av defekte batterier som kan ta fyr. Audi fraråder fullstendig å lade visse hybridbatterier. Les mer om det her.
Den amerikanske Mercedes-importøren sier at de ennå ikke har hørt om noen brennende elbiler som kan relateres til feilen. Men i Kina, hvor bilene også selges, skal det selges flere biler både i 2023 og 2024.
Dette skriver Carscoops .
Mercedes har valgt å tilbakekalle alle berørte biler for å sikre at det ikke oppstår skader som følge av problemet.
Mercedes skriver selv at det kan begynne å brenne på grunn av kortslutning i cellene som bilenes batteripakker er laget av.
– På grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og bruksforhold kan det oppstå en intern kortslutning i battericellene til høyspentbatteriet.
Det er ikke første gang at elbiler har problemer med batteriene. Det er derfor viktig at produsentene tar disse problemene på alvor og tilbakekaller de berørte bilene så snart det er mistanke om feil.
På den annen side tror for eksempel Jaguar i Danmark ikke at det er fare for brann i den skandaleombruste I-Pace-modellen. Flere nordmenn har erfart at nettopp denne modellen – i likhet med sakene fra USA – har gått opp i røyk.
Men i et svar til Sikkerhetstilsynet skriver Jaguar-importøren at det ikke er noen fare. Det betyr at biler ikke vil bli kjøpt tilbake, slik det har skjedd i cirka 3000 tilfeller i USA.
Men mindre alvorlige hendelser enn brennende biler er også dyre nok for Jaguar-eiere. For eksempel står en nordmann overfor en regning på 135.000 danske kroner fordi batteripakken i bilen hans er ferdig etter bare 35.000 kilometer. Les mer om det her .