Fรธrst Audi og nรฅ Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler fordi elbiler er potensielle brannbomber. Nรฅ tilbakekalles over 7.300 biler.
Mercedes advarer nรฅ enkelte bilister mot รฅ fullade elbilene sine. Dette kommer etter en rekke saker der elbiler fra ulike bilmerker har skapt overskrifter i media. Batteripakkene deres risikerer รฅ ta fyr.
Ifรธlge den amerikanske importรธren er 7.362 Mercedes EQB-er berรธrt av tilbakekallingen. Disse bilene har batterier produsert av det kinesiske selskapet Farasis Energy. I noen tilfeller kan batteriene overopphetes og i verste fall ta fyr.
Frykten for at dette skal skje har fรฅtt Mercedes til รฅ tilbakekalle bilene. Eiere av de aktuelle bilene blir bedt om รฅ ikke lade elbilene sine til mer enn 80 prosent av kapasiteten.
I hvert fall ikke fordi problemet er lรธst. Mercedes opplyser at en programvareoppdatering vil kunne avhjelpe problemet.
Tilbakekallingen kommer etter lignende problemer med elbiler fra flere bilmerker. Bรฅde Audi og Jaguar har tidligere tilbakekalt elbiler pรฅ grunn av defekte batterier som kan ta fyr. Audi frarรฅder fullstendig รฅ lade visse hybridbatterier. Les mer om det her.
Den amerikanske Mercedes-importรธren sier at de ennรฅ ikke har hรธrt om noen brennende elbiler som kan relateres til feilen. Men i Kina, hvor bilene ogsรฅ selges, skal det selges flere biler bรฅde i 2023 og 2024.
Dette skriver Carscoops .
Mercedes har valgt รฅ tilbakekalle alle berรธrte biler for รฅ sikre at det ikke oppstรฅr skader som fรธlge av problemet.
Mercedes skriver selv at det kan begynne รฅ brenne pรฅ grunn av kortslutning i cellene som bilenes batteripakker er laget av.
– Pรฅ grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og bruksforhold kan det oppstรฅ en intern kortslutning i battericellene til hรธyspentbatteriet.
Det er ikke fรธrste gang at elbiler har problemer med batteriene. Det er derfor viktig at produsentene tar disse problemene pรฅ alvor og tilbakekaller de berรธrte bilene sรฅ snart det er mistanke om feil.
Pรฅ den annen side tror for eksempel Jaguar i Danmark ikke at det er fare for brann i den skandaleombruste I-Pace-modellen. Flere nordmenn har erfart at nettopp denne modellen โ i likhet med sakene fra USA โ har gรฅtt opp i rรธyk.
Men i et svar til Sikkerhetstilsynet skriver Jaguar-importรธren at det ikke er noen fare. Det betyr at biler ikke vil bli kjรธpt tilbake, slik det har skjedd i cirka 3000 tilfeller i USA.
Men mindre alvorlige hendelser enn brennende biler er ogsรฅ dyre nok for Jaguar-eiere. For eksempel stรฅr en nordmann overfor en regning pรฅ 135.000 danske kroner fordi batteripakken i bilen hans er ferdig etter bare 35.000 kilometer. Les mer om det her .