Aston Martin: Kundene våre hater elbiler

Det er absolutt ikke alle bilister som liker elbiler. Aston Martin innrømmer nå at teknologien ikke faller i god jord hos enkelte kunder.

Aston Martins første elbil har allerede blitt forsinket flere ganger, og nå ser det ut til at den ikke vil lande før senest en gang i det nye tiåret.

Årsaken? Noen Aston Martin-kunder hater elbiler. Det innrømmer nå merkevarens administrerende direktør Adrian Hallmark i et intervju med Automotive News .

Det britiske merket skulle opprinnelig lansere en elbil i år. Men det ble da utsatt til 2026, og nå er det ingen fast frist.

Det vil uansett ikke Aston Martin komme nærmere enn med formuleringen: «en gang i løpet av 2030». Og det er på grunn av den voldsomme motstanden fra enkelte kunder.

– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. Fordi kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri kan kjøpe en ny bil med V12 eller V8 motor igjen.

– Det er ingen bedre måte å irritere en milliardær på enn å fortelle ham at det er noe i denne verden han ikke kan ha.

Samtidig bemerker imidlertid Aston Martin at merkets holdning er i endring. Stadig flere bilister er tilsynelatende for elbiler.

Opprinnelig var britenes plan å lansere en elbil basert på en allerede eksisterende modell med forbrenningsmotor. Den planen lekket først ut i 2015, da merket viste Aston Martin Rapide E-konseptet til publikum.

Bilen, som var basert på firedørs V12-modellen Rapide, ble imidlertid droppet igjen fem år senere. Senest har Aston Martin sagt at det ikke er klart for å bygge utelukkende elbiler. I hvert fall ikke før senest i 2040. Sannsynligvis heller ikke noe som vil passe særlig godt inn i stilen til James Bond.

– Det er umulig for oss å gå over til elbiler nå og da og samtidig ha noe forretning, sa Hallmark så sent som i begynnelsen av februar.

Hallmark tror heller ikke at ‘fysikken’ til elmotoren faktisk taler til fordel for elbilen generelt. Mens en forbrenningsmotor typisk legger til rundt 150 kilo til bilens vekt, bør du forvente minst 700 til 800 kilo ekstra vekt i en elbil, som drar rundt på batteripakken og selve elmotoren.

Det kan lett være flere av de sistnevnte i samme bil.

Aston Martins administrerende direktør er ikke alene om at elbiler er vanskelige å selge til folk med penger. Både Rimac og Alpina, som blir en del av BMW i år, mener at kundene egentlig ikke bryr seg om elbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...