21. februar, 2025

Aston Martin: Kundene våre hater elbiler

Det er absolutt ikke alle bilister som liker elbiler. Aston Martin innrømmer nå at teknologien ikke faller i god jord hos enkelte kunder.

Aston Martins første elbil har allerede blitt forsinket flere ganger, og nå ser det ut til at den ikke vil lande før senest en gang i det nye tiåret.

Årsaken? Noen Aston Martin-kunder hater elbiler. Det innrømmer nå merkevarens administrerende direktør Adrian Hallmark i et intervju med Automotive News .

Det britiske merket skulle opprinnelig lansere en elbil i år. Men det ble da utsatt til 2026, og nå er det ingen fast frist.

Det vil uansett ikke Aston Martin komme nærmere enn med formuleringen: «en gang i løpet av 2030». Og det er på grunn av den voldsomme motstanden fra enkelte kunder.

– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. Fordi kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri kan kjøpe en ny bil med V12 eller V8 motor igjen.

– Det er ingen bedre måte å irritere en milliardær på enn å fortelle ham at det er noe i denne verden han ikke kan ha.

Samtidig bemerker imidlertid Aston Martin at merkets holdning er i endring. Stadig flere bilister er tilsynelatende for elbiler.

Opprinnelig var britenes plan å lansere en elbil basert på en allerede eksisterende modell med forbrenningsmotor. Den planen lekket først ut i 2015, da merket viste Aston Martin Rapide E-konseptet til publikum.

Bilen, som var basert på firedørs V12-modellen Rapide, ble imidlertid droppet igjen fem år senere. Senest har Aston Martin sagt at det ikke er klart for å bygge utelukkende elbiler. I hvert fall ikke før senest i 2040.

– Det er umulig for oss å gå over til elbiler nå og da og samtidig ha noe forretning, sa Hallmark så sent som i begynnelsen av februar.

Hallmark tror heller ikke at 'fysikken' til elmotoren faktisk taler til fordel for elbilen generelt. Mens en forbrenningsmotor typisk legger til rundt 150 kilo til bilens vekt, bør du forvente minst 700 til 800 kilo ekstra vekt i en elbil, som drar rundt på batteripakken og selve elmotoren. Det kan lett være flere av de sistnevnte i samme bil.

Aston Martins administrerende direktør er ikke alene om at elbiler er vanskelige å selge til folk med penger. Både Rimac og Alpina, som blir en del av BMW i år, mener at kundene egentlig ikke bryr seg om elbiler.

https://www.youtube.com/watch?v=iGVw5BB5J_U

Latest

Don't miss

Lastebilsjåfør må betale 21 millioner og sitte 9 år i fengsel

En lastebilsjåfør har fått en bot på til sammen...

Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land...

Aldri skjedd før – danskene jager den samme bilen

Nye tall fra Bilbasen viser at nedgangen for elbiler...

Bilgigant i krise – trenger akutt å finne 37 milliarder kroner

Porsche er ikke det eneste tyske bilmerket som har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....