25. april, 2025

Store skjermer er ikke kult lenger, sier Mercedes

Mercedes beveger seg ikke nødvendigvis bort fra storskjermene. Men det er ikke lenger så luksuriøst, sier designdirektøren.

Skjermer tar mer og mer plass i moderne biler. Men luksus er ikke nødvendigvis forbundet med store skjermer, sier Mercedes.

Det har lenge vært slik at dyrere biler ble definert av kvaliteten på materialene og monteringskvaliteten.

Motorene var også et viktig salgsargument, da de store motorene typisk var forbeholdt toppmodellene.

I 2025 prøver bilprodusenter på toppnivå å overgå hverandre med enorme skjermer, smart programvare og andre dingser. Men Mercedes erkjenner at en dyr bil ikke skal måles etter hvor store skjermene i kupeen er eller ikke er.

I et intervju med ABC News innrømmet Mercedes designsjef Gorden Wagener at «skjermer ikke er en luksus».

Ifølge Wagener er det ikke lenger noen verdi i å stappe så mange skjermer som mulig inn i bilen og kalle det instrumentering, da «enhver bil har en stor skjerm».

Den kommer fra samme merke som for bare noen år siden ikke kunne få det til å høres godt nok ut at instrumenteringen deres besto av en 56" skjerm.

Eller faktisk mer. Hyperscreen, som tyskerne kaller det, består av tre skjermer som rett og slett ser ut som om de smelter sammen til ett stort panel.

I dag innrømmer merket at det er områder som må forbedres hvis de skal leve opp til prestisjen som stjernemerket var knyttet til i mange år.

– Vi må skape luksus utover skjermen. Derfor snakker jeg om håndverk og raffinement (i bilene, red.).

– Det er mye fokus på å gjøre bilene bedre, sier designsjefen.

Wagener innrømmet også at det er ett spesielt problem som må løses i forbindelse med de store skjermene – nemlig de manglende knappene.

De ofte overdimensjonerte skjermene dreper vanligvis fysiske knapper ved å presse tilgangen til funksjonene bak knappene bak skjermen.

Bilmerker innser imidlertid at dette er feil vei å gå. Både Hyundai og Volkswagen har måttet innrømme at knappene er kommet for å bli.

På spørsmål om kunstig intelligens kan gi en hjelpende hånd i bildesign, er Wagener brutalt ærlig.

– 99 prosent av det du får med AI er søppel.

Teknologien blir imidlertid stadig bedre og «smartere». Faktisk så mye at Mercedes-sjefen allerede sier at AI kan brukes til å utføre bildesign om 10 år.

– Jeg tror at om 10 år vil mesteparten av designet være utført av AI, og det vil gjøre designere overflødige. Min etterfølger blir en maskin som vil være mye billigere i drift enn det jeg får i lønn.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå....

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...