Mercedes beveger seg ikke nรธdvendigvis bort fra storskjermene. Men det er ikke lenger sรฅ luksuriรธst, sier designdirektรธren.
Skjermer tar mer og mer plass i moderne biler. Men luksus er ikke nรธdvendigvis forbundet med store skjermer, sier Mercedes.
Det har lenge vรฆrt slik at dyrere biler ble definert av kvaliteten pรฅ materialene og monteringskvaliteten.
Motorene var ogsรฅ et viktig salgsargument, da de store motorene typisk var forbeholdt toppmodellene.
I 2025 prรธver bilprodusenter pรฅ toppnivรฅ รฅ overgรฅ hverandre med enorme skjermer, smart programvare og andre dingser. Men Mercedes erkjenner at en dyr bil ikke skal mรฅles etter hvor store skjermene i kupeen er eller ikke er.
I et intervju med ABC News innrรธmmet Mercedes designsjef Gorden Wagener at ยซskjermer ikke er en luksusยป.
Ifรธlge Wagener er det ikke lenger noen verdi i รฅ stappe sรฅ mange skjermer som mulig inn i bilen og kalle det instrumentering, da ยซenhver bil har en stor skjermยป.
Den kommer fra samme merke som for bare noen รฅr siden ikke kunne fรฅ det til รฅ hรธres godt nok ut at instrumenteringen deres besto av en 56" skjerm.
Eller faktisk mer. Hyperscreen, som tyskerne kaller det, bestรฅr av tre skjermer som rett og slett ser ut som om de smelter sammen til ett stort panel.
I dag innrรธmmer merket at det er omrรฅder som mรฅ forbedres hvis de skal leve opp til prestisjen som stjernemerket var knyttet til i mange รฅr.
โ Vi mรฅ skape luksus utover skjermen. Derfor snakker jeg om hรฅndverk og raffinement (i bilene, red.).
โ Det er mye fokus pรฅ รฅ gjรธre bilene bedre, sier designsjefen.
Wagener innrรธmmet ogsรฅ at det er ett spesielt problem som mรฅ lรธses i forbindelse med de store skjermene โ nemlig de manglende knappene.
De ofte overdimensjonerte skjermene dreper vanligvis fysiske knapper ved รฅ presse tilgangen til funksjonene bak knappene bak skjermen.
Bilmerker innser imidlertid at dette er feil vei รฅ gรฅ. Bรฅde Hyundai og Volkswagen har mรฅttet innrรธmme at knappene er kommet for รฅ bli.
Pรฅ spรธrsmรฅl om kunstig intelligens kan gi en hjelpende hรฅnd i bildesign, er Wagener brutalt รฆrlig.
โ 99 prosent av det du fรฅr med AI er sรธppel.
Teknologien blir imidlertid stadig bedre og ยซsmartereยป. Faktisk sรฅ mye at Mercedes-sjefen allerede sier at AI kan brukes til รฅ utfรธre bildesign om 10 รฅr.
โ Jeg tror at om 10 รฅr vil mesteparten av designet vรฆre utfรธrt av AI, og det vil gjรธre designere overflรธdige. Min etterfรธlger blir en maskin som vil vรฆre mye billigere i drift enn det jeg fรฅr i lรธnn.