W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har samlet de siste 100 eksemplarene av motoren som skal inn i den åpne Mistral.
En epoke går mot slutten. Når Bugatti først har bygget den 100. Mistral, vil den store W16-motoren aldri komme tilbake.
I slutten av forrige uke annonserte det franske merket at det hadde satt sammen den første av totalt 100 biler. En av dem skal beholde selve fabrikken, mens de 99 allerede er bestilt av velstående kunder.
At W16-motoren snart går mot slutten betyr ikke at fabrikken på Molsheim går inn for nedbemanning. Tvert imot.
For de fortsetter med en 8,3-liters V16-motor utviklet av engelske Cosworth. I motsetning til Volkswagen-utviklede W16, klarer nye Bugatti Tourbillon seg uten turbotrykk i det hele tatt.
Likevel er det 1000 hestekrefter å hente. Og det er bare i motoren. Til det må musklene fra en veldig liten hybridpakke legges til. Dette gir en total effekt på 1800 hestekrefter og nesten 2000 newtonmeter.
Motsatt er det ingenting som tyder på at V16-motoren er truet. Uansett har Bugatti-direktør Mate Rimac innrømmet at kundene hans egentlig ikke bryr seg om elbiler lenger.
Selv ikke om Rimac faktisk setter navnet sitt til verdens raskeste elbil. De som virkelig har penger vil fortsatt ønske seg biler med forbrenningsmotor.
– Rimac er ikke utelukkende et elbilmerke. "Vi bygger det som er mest interessant på et gitt tidspunkt," sier Mate Rimac i et intervju med Autocar .
– Jeg kjempet mot Volkswagen – og jeg fikk viljen min – neste Bugatti blir IKKE en elbil, sa han allerede i august 2022.