En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja, det er godt nok ifølge et selskap fra Singapore, som hevder å kunne holde tritt med litium-ion-batterier.
Et selskap i Singapore har utviklet et batteri der papir spiller en sentral rolle. Batteriet er designet for elbiler og presenteres som et alternativ til dagens litium-ion-batterier. Målet er å redusere produksjonskostnadene.
Det er selskapet Flint som står bak oppfinnelsen av papirbatteriet. Batteriet har en energitetthet på 220 Wh/kg. Dette er lavere enn litium-ion-batteriene som i dag brukes i elbiler, men levetiden antas å tilsvare vanlige batterier.
Produsenten har designet batteriet slik at det i teorien allerede kan masseproduseres. De estimerte produksjonskostnadene er rundt 300 danske kroner pr. kWh.
Det er omtrent halvparten av prisen på litium-ion-batterier. Og dette, sier folket fra Singapore, skyldes hovedsakelig materialvalget.
Batteriets kjemiske struktur er basert på cellulosefibre, det samme plantematerialet som brukes til å lage papir.
Fibrene brukes til å overføre ioner. Materialer som litium og kobolt er erstattet med resirkulerbare metaller som sink og mangan.
Cellulosefibrene muliggjør produksjon av batteriet i ulike former. Flint hevder også at batteriet er enkelt å demontere og resirkulere.
Det kan kastes som kompost. Selskapet mener at papirbatteriet er sikrere enn blant annet litium-ion-batterier. fordi det er vanskeligere å overopphete.
Ved brann er batteriet også giftfritt. Selve batteripakken sies å kunne fungere i kortere tid etter skade eller brann. Flint planlegger testproduksjon av batteriet i år.
Litium-ion-batterier dominerer nå elbilmarkedet. Men forskere, bilmerker og underleverandører leter stadig etter alternativer fordi metallene er dyre.
Bare tiden vil vise om papirfiberbatteriet virkelig er konkurransedyktig. Akkurat nå er den ikke tilgjengelig i noen elbil.
Dette gjøres av solid-state-batterier, som i flere tiår har blitt varslet som det virkelige gjennombruddet for elbiler. Mercedes tester for tiden teknologien i en EQS, som på papiret (ja, det var meningen, red.) kan kjøre 1000 kilometer mellom hver lading. Les mer om det her .