Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder av den nye sedanen har allerede lekket ut. Bilen kjører angivelig 700 kilometer på en enkelt lading.
Volvo ES90 har blitt vist på nettet dagen før den offisielle premieren.
Den nye elektriske sedanen fra Volvo forventes å bli presentert onsdag 5. mars på et arrangement nær Stockholm.
Bilder av bilen er imidlertid allerede spredt på Internett. Denne typen lekkasje har vært sett før, men blir stadig mer vanlig. For eksempel ble den nye Audi A6 vist på nett kort tid før den offisielle premieren.
Volvo ES90 er designet som en strømlinjeformet sedan, spør du Volvo.
Fronten på bilen har de karakteristiske "Thor's Hammer"-lyktene. Noe det kinesiskeide merket utstyrte bilene sine med tilbake i 2014.
Den nye bilen ser lik ut, men er lettere enn søstermodellen EX90
Videre deler den nye sedanen visse designegenskaper med forgjengeren S90. Dog med den meget vesentlige forskjellen at elbilen har en kortere bakdel.
I likhet med EX90 SUV er ES90 utstyrt med en Lidar-sensor på taket. Sedan-formen kan imidlertid presse Cd-verdien (luftmotstand over bilen, red.) noe ned sammenlignet med EX90.
Noe annet som ES90 ikke forventes å arve er EX90s vekt. Selv om begge bilene er teknisk nært beslektet, har Volvo angivelig klart å holde vekten under de 2.700 kiloene som SUV-en veier.
Den lavere vekten er også med på å gi ES90 en offisiell WLTP-rekkevidde på 700 kilometer i firehjulsdrevet versjon med 106 kWh batteri.
Det forventes at en bakhjulsdrift med enda lengre rekkevidde om mulig vil bli en del av modellutvalget senere.
Med 800 volt teknologi og såkalt adaptiv lading kan ES90 lades med en effekt på 350 kW. Ifølge Volvo kan batteriet lades for 300 kilometers kjøring på 10 minutter.
800-voltssystemet gjør også bilen litt lettere fordi Volvo har kunnet sette inn lettere elektriske motorer i bilen. Det skal ikke merkes at bilen har blitt 5 meter lang. Ikke selv om den er lengre enn forgjengeren.
Anders Bell, Volvos tekniske direktør, mener at spesielt 800-voltsteknologien vil komme kundene til gode.
– Vår 800V-teknologi markerer nok en betydelig teknologisk oppgradering for våre kunder når vi beveger oss mot full elektrifisering.
– Det gjør elbilene våre enda mer effektive, hjelper deg å lade din elektriske Volvo raskere og gå lenger på en enkelt lading, sier han i en pressemelding .
ES90 er bygget på SPA2-plattformen, som også brukes i EX90. Bilen bruker samme kjernedatateknologi som EX90, inkludert en ny, raskere Nvidia-prosessor.
Volvo forventes imidlertid å bytte til SPA3-plattformen med den kommende EX60-modellen. Videre kan et problem i EX90 ende opp med å koste bilmerket milliarder av kroner. Les mer om det her .