Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han.

Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, er direkte imot en utsettelse av forbudet mot forbrenningsmotoren.

Han mener at EU ikke har noe annet økonomisk alternativ enn å forby både bensin- og dieselbiler.

Ifølge Rowan må hele den europeiske industrien fokusere på fremtiden og ikke beholde fortidens teknologier.

EU-kommisjonen planlegger fortsatt å innføre et totalforbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor innen 2035.

I år har imidlertid flere store bilprodusenter opplevd økonomiske utfordringer knyttet til de strengere utslippskravene. Konsekvensen har vært trusler om søksmål i en skala som nærmer seg tusenvis av milliarder.

Andre bilmerker ønsker de nye reglene velkommen

Som svar på press fra bilmerker om mer tid, har presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, gjort det klart på en pressekonferanse i Brussel at reglene utsettes.

I fremtiden vil bedriftene ha mulighet til å oppfylle utslippsmålene over en periode på tre år i stedet for dagens år-til-år-krav.

Selv om målene i seg selv forblir uendret, gir det ifølge regjeringen i Brussel bransjen en sårt tiltrengt pause.

I uken som kommer ventes EU å publisere ytterligere regelverk som en allerede presset bilindustri må forholde seg til.

Flere ledende skikkelser i bilindustrien har allerede sagt at EU i det minste må lempe på kravet om å forby bensin- og dieselbiler etter 2035.

EU har ikke råd til å tillate annet enn elbiler, sier Volvo-sjefen

Et av de mest kritiske medlemmene i vaktlisten har vært og er BMWs direktør, Oliver Zipse. Han mener at EUs planer ikke lenger er «realistiske» og at et tidsbegrenset forbud er «en stor feil».

Tvert imot mener Volvo-sjef Jim Rowan at det er avgjørende for Europa å opprettholde forbudet.

Han understreker at ytterligere utsettelser vil skade Europas langsiktige konkurranseevne.

"Europa har ikke råd til å se elektrifisering mislykkes eller overgangen bli forsinket," sa Jim Rowan til avisen Zeit .

Ifølge Rowan har bilprodusentene hatt tilstrekkelig tid til å tilpasse seg det kommende regelverket. Han mener bilmerker som ikke klarer å nå målene, må legge ned.

Volvo-toppledelsen mener også at det er urettferdig mot dem at EU endrer reglene nå. I sjefens øyne vil dette favorisere de bilmerkene som ikke har investert nok i elbiler.

– Europa må investere i fremtiden, ikke i fortiden. Vi kan ikke fortsette å utsette problemet, sa Jim Rowan til Zeit.

Det er verdt å merke seg at Volvo selv har justert sine egne ambisjoner om å selge utelukkende elbiler fra 2030. Merket Geely erkjenner at det ikke lar seg gjøre uansett.

I tillegg til diskusjoner om forbrenningsmotoren, er det også fokus på andre områder innen bilindustrien.

Mercedes-sjef Ola Källenius, som også er styreleder i de europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon Association of European Automobile Manufacturers (ACEA), er positiv til de kommende endringene fra EU.

– Vi ønsker de raskere stegene innen autonom kjøring velkommen og den foreslåtte fleksibiliteten i CO2-regelverket for 2025, sier Ola Källenius til Zeit.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...