Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere bilens teknologi.

Volkswagen ID.1 vil være basert på teknologi fra amerikanske Rivian.

Avgjørelsen betyr en endring av den tyske bilprodusentens opprinnelige plan. Tyskernes kommende elbil, Volkswagen ID.1, også kjent som ID.Every1-konseptet, skal bruke programvare utviklet av det amerikanske elbilmerket Rivian.

Kjøp av amerikansk programvare skjer til tross for at Volkswagen har et omfattende internt programvareutviklingsselskap, Cariad, med rundt 6000 ansatte.

Prosjektet i Tyskland har imidlertid mislyktes så kraftig at Volkswagen har gitt Rivian 35 milliarder kroner for å rette feilen. Les mer om det her .

Volkswagens teknologisjef Kai Grünitz mener det gir god mening at tyskerne nå holder seg unna programvareutvikling.

Volkswagen ID.1 blir den første med amerikansk teknologi

– Selv etter kjøp av ny bil kan den minste Volkswagen tilpasses individuelt etter kundens behov. Dette betyr at den kan oppdateres med nye funksjoner gjennom hele levetiden.

Samarbeidet med Rivian innebærer en investering fra Volkswagen på over 45 milliarder svenske kroner.

Ifølge TechCrunch vil ID.1 ha en plattform basert på såkalt 'core computing'. Det hele er utviklet av Rivian.

Rivian tar over der Volkswagen gikk galt betyr at hele bilen må redesignes teknisk. I hvert fall sammenlignet med utgangspunktet som VW startet med for flere år siden.

Selv om Volkswagen ikke offisielt har bekreftet at Rivian er den spesifikke leverandøren, er det bekreftet fra interne kilder.

Elbilen ID.2 All, som skal lanseres i 2026, skal testes av Volkswagen selv. Men fordi ID.1 trolig blir sett på som bilen som skal redde hele konsernets økonomi, har ikke tyskerne råd til å ta feil. Bilen må være en hit hvis VW vil overleve.

Den nye elbilen, Volkswagen ID.1, ble presentert som konseptbil onsdag kveld. Produksjonen forventes å starte i 2027.

VW selv forventer at den selges for 20.000 euro i Tyskland. Det tilsvarer 150.000 kroner i Danmark.

Størrelsesmessig er modellen større enn forrige VW Up, men mindre enn en VW Polo. Den er utstyrt med en ny elektrisk motor som yter 95 hestekrefter. Nok til en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på rundt 250 kilometer.

  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik
  • Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknik



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...