For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt.
Det har nå gått litt mer enn en uke siden den svenske batteriprodusenten Northvolt gikk konkurs. Og Volvo kommer til å tape mye penger på dette.
I fjor øste det kinesisk-svenske bilmerket penger inn i byggingen av en Northvolt-fabrikk i byen Torslanda, hvor Volvo også har en fabrikk.
Opprinnelig – altså før konkursen – var planen at Northvolt skulle begynne å levere batterier til Volvo tidlig i 2026. Så langt kom de aldri.
Northvolt ble faktisk ikke levert et eneste batteri for elektriske personbiler. Scania, som bygger lastebiler, fikk imidlertid en del batterier.
Volvo står imidlertid overfor et enda større problem på mange måter enn Northvolts største aksjonær – nemlig Volkswagen. For der tyskerne trolig taper 13 milliarder kroner på gulvet, taper Volvo en hel fabrikk.
Volvo Cars rakk ikke å overta eierskapet til den fremtidige batterifabrikken i Torslanda før Northvolt ga opp.
Dette melder Sveriges Radio .
Ifølge informasjon innhentet av media pågår forhandlinger mellom Volvo Cars og potensielle partnere som kan erstatte Northvolt.
For at fabrikken skal produsere batterier, kreves det en ny partner. Volvo Cars har på sin side ikke ønsket å kommentere opplysningene. Akkurat som det offisielt ikke er noe nytt i saken.
Perioden frem til Northvolts konkurs har generelt vært den ene lange skandalen etter den andre. Bare noen få uker før konkursbegjæringen kom det frem at fabrikkens ledelse i Tyskland betalte to politikere penger for å få godkjenning. Les mer om det her .
Allerede før det skrev flere medier – deriblant Boosted – om hvordan fire ansatte ved Northvolts fabrikk i Skellefteå er døde.
Det har imidlertid også vært spekulasjoner om at det faktisk er sabotasje fra Kina som la ned batterifabrikken.
I september 2024 skrev den svenske forfatteren Lars Wilderäng på sin blogg Cornucopia at fabrikken i Skellefteå ble sabotert innenfra av en underleverandør eid av den kinesiske staten.
Dagens Nyheter har også rapportert om Northvolts tilknytning til den statseide underleverandøren Wuxi Lead.
Ifølge Lars Wilderängs opplysninger kunne utstyret fra Wuxi Lead, som Northvolt var avhengig av, kun styres direkte fra Kina.