Bilmerke nær konkurs – har tapt 98 prosent

Det kinesiske bilmerket Neta Auto kan snart være en saga blott. I januar forsvant 98 prosent av salget. Over 1700 ansatte vil miste jobben.

Elbilmerket Neta Auto står overfor konkurs etter en bemerkelsesverdig salgskollaps i februar og omfattende økonomiske utfordringer.

Kinesiske medier skriver at selskapet allerede legger ned utviklingsavdelingen. Dette innebærer at ansatte har fått tilbud om å si opp.

Det er rapportert at rundt 200 av totalt cirka 1700 ansatte allerede har sagt opp.

Den negative situasjonen har forsterket seg etter et stort salg. Data fra China EV DataTracker viser at Neta så en nedgang på 98 prosent i bilsalget i januar 2024 sammenlignet med samme periode året før.

Dette melder CarNewsChina .

I februar klarte selskapet å selge i underkant av 400 biler, som er en så liten del av det enorme kinesiske markedet at det ikke spiller noen rolle.

Tallet representerer en betydelig nedgang sammenlignet med februar 2023, da Neta Auto solgte rundt 4000 elbiler.

Det har også vært kritisk omtale om selskapets elbiler. Blant annet i begynnelsen av året meldte en kvinne at hennes mindre enn to år gamle bil hadde mistet 90 prosent av rekkevidden. I dag kan biler kun kjøre 40 kilometer på en enkelt lading.

De økonomiske vanskelighetene har fått store konsekvenser for ansatte, som har opplevd betydelige lønnskutt.

Noen ansatte mottar nå angivelig bare minstelønn. I tillegg kommer det rapporter om at tidligere ansatte som sluttet i selskapet så tidlig som i november 2023 ennå ikke har fått lønnen de har krav på.

Samtidig er selskapet i konflikt med sine leverandører. Neta Autos hovedkvarter i Shanghai er blitt et samlingssted for protesterende leverandører som krever betaling for deler til elbiler.

Noen av de sinte leverandørene skal ha sovet i og rundt hovedkvarteret i håp om å få pengene tilbake.

Ifølge CarNewsChina skyldes de nåværende problemene først og fremst en tidligere strategi som ble videreført av en nå sparket administrerende direktør.

Han prioriterte B2B-avtaler, som betyr salg direkte til andre selskaper, på bekostning av salg til private forbrukere og andre salgskanaler.

Gründer Fang Yunzhou, som nylig kom tilbake som administrerende direktør, jobber nå for å redde selskapet ved å fokusere på å selge lønnsomme produkter og ekspandere til utenlandske markeder.

Det kan imidlertid vise seg å være for sent. Ifølge estimater kan selskapets totale gjeld være så høy som 10 milliarder yuan, noe som tilsvarer cirka 9,52 milliarder kroner.

Allerede i november i fjor ble det spekulert i at Neta sto foran konkurs.

Da klarte selskapet å sikre en investering på rundt åtte milliarder kroner, men dette har tilsynelatende ikke vært tilstrekkelig til å avverge den negative utviklingen.

Det er nå ukjent om Neta klarer å hente inn ytterligere kapital eller om et av de kinesiske elbilmerkene snart går under.

https://www.youtube.com/watch?v=AjbtmfBmyDE


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...