Alfa Romeo selv avviser at dette er tilfelle. Men 2,9-liters V6 ble utviklet av en Ferrari-mann. Og nรฅ overlever den.
Alfa Romeo bukker nรฅ etter for presset fra kundene. For ikke bare overlever forbrenningsmotoren; den Ferrari-utviklede 2,9-liters V6-motoren vil forbli i modellutvalget.
Alfa Romeo selv vil gjerne bagatellisere avgjรธrelsen, som i et nytt intervju er basert pรฅ 'kundenes etterspรธrsel'.
Men realiteten er at Alfa Romeo sannsynligvis ikke har noe valg. Derfor ble ogsรฅ beslutningen om รฅ kun bygge elbiler frafalt igjen. Les mer om det her.
690T-motoren ble utviklet av samme mann som skapte Ferrari F154 3,9-liters V8-motor. En motor som finnes i alt fra GTC4 Lusso til California T.
Den 'strupede' saken som Alfa bruker har i dag 512 hestekrefter og 600 Nm. Og det er noe kundene bรธr be om.
Kundene bryr seg ikke om elbiler โ sรฅ nรฅ overlever Alfas Ferrari-motor
Selv om modellen den er mest kjent for รฅ vรฆre i โ nemlig Giulia Quadrifoglio โ er pรฅ vei mot pensjonisttilvรฆrelsen.
I et intervju med mediet Car tror Cristiano Fiorio, Alfa Romeos kommunikasjonssjef, at V6-motoren vil overleve.
โ Personlig ser jeg ikke en elektrisk Quadrifoglio for meg. Jeg ser en Quadrifoglio, som har lyden av en ekte forbrenningsmotor. Slik det er nรฅ.
โ Kanskje vil ting endre seg om fem รฅr. Men slik det er nรฅ burde Quadrifoglio for meg โ for oss โ vรฆre noe med en brรธlende lyd, sier han.
At Alfa Romeo ikke forlater forbrenningsmotoren, nรฅ som sรธstermerket Dodge pรฅ mange mรฅter ble tvunget til รฅ skrinlegge V8-motoren, skyldes det italienske merkets kunder.
De โ altsรฅ kundene โ vil rett og slett ikke ha elbiler.
โ Derfor mรฅ vi fortsette รฅ gi kundene det de vil ha, sier Cristiano Fiorio.
Fiorio sa bemerkelsesverdig nok ikke spesifikt at 2,9-liters V6-motoren ville fortsette i sin nรฅvรฆrende form, men han kom nรฆr.
Pรฅ spรธrsmรฅl om hvilken motor en Quadrifoglio skal ha, svarte han: ยซHvis jeg svarer, skal jeg fortelle deg nรธyaktig hvilken motor vi fรฅr i Giulia og Stelvio.
Sรฅ jeg vil bare si at (motoren, red.) du snakker om ikke er langt unna det vi selv tenker pรฅ, sier han til media.
Alfa Romeo-toppen er langt fra de eneste som har mรฅttet rykke ut nรฅr det gjelder elbiler. Sรธstermerket Maserati har ogsรฅ droppet planene om รฅ bygge en elbil.
Og selv pรฅ Rimac, som ellers er kjent for รฅ bygge elbiler, er direktรธr Mate Rimac overbevist om at kundene hans ikke lenger foretrekker elbiler. Les mer om det her .