Lucid Motors, som for flere år siden sa de ville til Danmark, opplever så dårlig salg lenger nord at det har solgt 0 biler i år.
Husk at bare 2 – nesten 3 måneder – har gått siden 2025. Men Lucid Motors har ikke solgt en eneste bil. I hvert fall ikke for nordmennene.
Merket, som åpnet forhåndsbestillinger i Danmark i 2022, har siden trukket opsjonen. Kanskje fordi det er skikkelig ille i Norge.
Merket slo seg ned her i mars 2023. Men det har gått knirkefritt siden. I 2024 var det fire biler, og i løpet av de første månedene av 2025 har ikke importøren solgt en eneste bil.
Dette melder norske Bilbransje24 .
Og dette til tross for at Lucid på slutten av fjoråret lanserte et billån med kun 3,99 prosent rente og til og med uten forskuddsbetaling.
For å øke salget, senker bilmerket nå renten til kun 0,01 prosent de første 36 månedene av billånets løpetid.
Den norske importøren har i dag 11 nye biler på lager, med prislapper mellom 1,1 og 1,6 millioner kroner. Det tilsvarer 1 million danske kroner for den dyreste bilen.
Air kommer i fire forskjellige versjoner: Pure, Touring, Grand Touring og Sapphire. Sapphire er klart mest spennende fordi den akselererer seg selv fra 0 til 100 km/t på bare 2 sekunder og fortsetter til en toppfart på 322 km/t.
Prisen er imidlertid heller ikke til å ta feil av. I Norge ønsker importøren tilsvarende 1,8 millioner kroner for bilen. Men så kan ikke bilen proppes med mer utstyr fra fabrikken heller.
Og likevel. Men hvis du vil ha en Sapphire som er pansret, må du betale noen andre for det. Les mer om den bilen her .
Lucid er generelt utfordret. Også hjemme i USA, hvor regissøren nettopp har gått av. Offisielt å gå av med pensjon, men kunngjøringen kom veldig ut av det blå. Faktisk så mye at det i ettertid ble spekulert i om han ble bedt om å gå. Altså en vanlig avfyring.
Den gjenværende ledelsen håper at de kan snu saken med en ny og billigere SUV kalt Gravity, som skal ha opptil syv seter og – lover Lucid – mange knapper i stedet for berøringsskjermer.
I fjor bygde Lucid totalt 9.029 biler, mens de leverte totalt 10.241 biler til kunder over hele verden. Likevel tapte de 400 millioner dollar i løpet av året.
Til sammenligning leverte Ferrari, som selger omtrent like mange biler i året, overskudd pr. bil verdt over 1 million kroner. Ved…