Fรธrst sa de 2030, sรฅ 2035 og sรฅ igjen 2030. Og nรฅ blir verken diesel- eller bensinbiler forbudt i England uansett. I hvert fall ikke helt.
Storbritannia strammer inn reglene for salg av nye bensin- og dieselbiler innen 2030. Men langdistanse plug-in hybrider og smรฅbilprodusenter fรฅr en frist til 2035.
Noen bilmerker i Storbritannia kan fortsette รฅ selge nye biler med forbrenningsmotor etter 2030.
Dette gjelder spesielt for mindre merker. Det kommende britiske forbudet mot bensin- og dieselbiler vil derfor ha unntak. Plug-in hybrider fรฅr ogsรฅ mer tid.
Bilprodusenter med en รฅrlig registrering pรฅ 2500 biler eller fรฆrre skal fรฅ kjรธre videre. De fรฅr selge nye biler med forbrenningsmotor frem til 2035. Dette gir smรฅ nisjeprodusenter en lang โ eller i alle fall lengre โ overgangsperiode.
Dersom et bilmerke selger over 1000 biler i รฅret, gjelder spesielle krav. De mรฅ overholde visse utslippsnivรฅer. Regjeringen har blitt enige om disse nivรฅene med bilmerkene.
Det skriver blant annet: Auto Express og Reuters.
Nye plug-in hybrider med lang elektrisk rekkevidde er ogsรฅ unntatt fra 2030-forbudet. Salget av disse bilene kan fortsette frem til 2035. Dette krever imidlertid en viss spesifisert rekkevidde pรฅ strรธm alene.
Vanlige hybridbiler, som ikke kan lades med ledning, vil ogsรฅ bli tillatt. Men milde hybrider ser ut til รฅ vรฆre omfattet av det opprinnelige forbudet.
Unntak for hybridbiler og "smรฅbilmerkene"
Selve hovedregelen som forbyr nysalg av bensin- og dieselbiler trer i kraft i 2030. Det er en del av Storbritannias plan for grรธnn omstilling. Mรฅlet er รฅ fremme overgangen til nullutslippskjรธretรธy.
Den britiske regjeringen har justert planene underveis. Det var tidligere usikkerhet om mulige lempelser av forbudet. Arbeiderpartiets regjering har vurdert unntakene nรธye.
Men fra 2035 skjerpes reglene ytterligere. Etter den datoen vil det kun vรฆre lov รฅ selge splitter nye elbiler. Dette gjelder personbiler.
Nyttekjรธretรธy som varebiler vil ogsรฅ fรฅ utvidet frist. Nye varebiler med forbrenningsmotor kan bli solgt frem til 2035. Det gir transportsektoren mer tid til รฅ tilpasse seg, er forklaringen.
Det er imidlertid knyttet vilkรฅr til salg av nyttekjรธretรธyene. Produsentenes totale flรฅteutslipp mรฅ reduseres. Det mรฅ vรฆre under nivรฅet fra 2021.
Regler for varebiler og en fremtid uten hybrider?
Storbritannias mรฅl er en full overgang til elektrisk transport. De kommende รฅrene vil vise hvordan markedet tilpasser seg de nye reglene. Bilprodusentene jobber allerede med nye elbilmodeller.
Overgangen pรฅvirker i betydelig grad bรฅde forbrukere og bilindustrien. Det er massive investeringer i ladeinfrastruktur i Storbritannia. Dette for รฅ stรธtte det รธkende antallet elbiler.
Mens Storbritannia setter tidsfrister, fรธlger vi i Boosted.dk utviklingen nรธye. Vi dekker ogsรฅ nyheter om elbiler og hybridteknologi. Blรฅ. de som direkte pรฅvirker oss hjemme.
Blรฅ. Pรฅ grunn av en rekke avgiftsreguleringer blir enkelte hybridbiler sรฅ dyre at de er umulige รฅ selge. I alle fall hvis du spรธr FDM. Les mer om det her.
Du kan ogsรฅ finne artikler om smรฅ nisjeprodusenter pรฅ Boosted.dk. Vi ser ofte pรฅ de spesielle bilene som kan dra nytte av UK 2035-regelen. Hold deg oppdatert om bilverdenen med oss.