På spanskferien plages turister av falske fotobokser. Spanske myndigheter har allerede bekreftet svindelen overfor lokale medier. Bøtene skal ikke betales.
Flere turister opplever for tiden problemer etter ferien på Mallorca.
Svindelen dreier seg tilsynelatende om leiebiler fra selskapet Goldcar. Det er i hvert fall selskapets kunder som mottar de falske bodene i posten.
Den spanske trafikkmyndigheten, DGT, advarer nå mot falske påstander som ofte går opp i 1.500 danske kroner.
En tysk familie fra Trier fikk en slik falsk regning. Det skjedde i slutten av februar. Brevet så ut til å komme fra den spanske trafikkmyndigheten DGT. Men den har ingenting på seg.
Prisen var 200 euro, tilsvarende cirka 1.500 danske kroner. Familien ble anklaget for å ha kjørt for fort i leiebilen.
Familien ble imidlertid svært overrasket. De hadde ikke brukt bilen i det hele tatt den dagen som er nevnt i brevet. Dette vakte umiddelbart mistanke om at noe var galt.
Alle personopplysningene i brevet var korrekte. ID-nummer, førerkortnummer, adresse, bilmodell og skilt samsvarte. Dette gjorde i utgangspunktet brevet troverdig.
Falske boder: Detaljer avslørte svindelen
Men en viktig detalj manglet. I brevet ble det ikke nevnt muligheten for rabatt ved rask betaling. Dette er ellers normal praksis i Spania og flere andre europeiske land.
Videre etterforskning avdekket flere feil. M-404-veien, der fartsovertredelsen skal ha skjedd, ligger ikke på Mallorca i det hele tatt. På den annen side ligger den i nærheten av Madrid.
Bildet fra fotoboksen var også mistenkelig. Det var uvanlig mørkt. Dette forsterket familiens mistanker om svindel.
Familien søkte etter informasjon på Internett. Her fant de raskt andre turister i samme situasjon. Flere kunder hos bilutleiefirmaet Goldcar hadde mottatt lignende brev.
Andre ofre har også henvendt seg til lokale medier på Mallorca. Diskusjoner på plattformen Reddit peker også på problemer knyttet til Goldcar.
Mistanke om datalekkasje hos Goldcar
Den spanske transportmyndigheten DGT ble spurt om saken. Svaret deres var klart: "Det er en svindel, ikke betal!".
Hvordan svindlerne har fått tak i turistenes data er fortsatt uklart. Familien Welzel og andre kunder til utleieselskapet mistenker en datalekkasje hos Goldcar. Noen spekulerer til og med om ansatte kan ha solgt data eller om selskapet er blitt hacket.
En talsperson for Goldcar har bekreftet overfor lokale spanske medier at de er klar over problemet. Selskapet er klar over forfalskningen.
Talspersonen opplyser at det kun har rammet et svært lite antall kunder på Mallorca.
Politiet etterforsker saken. Målet er å finne hjernene bak de falske bodene. Ifølge Goldcar har den ikke med vilje avslørt data om kundene sine.
Selskapet lover å hjelpe alle berørte kunder. De vil også refundere beløp som folk ved en feil har betalt ved falske fotobokser.
Det er imidlertid alltid lurt å se etter eventuelle fartshumper fra utlandet hvis de lander i postkassen din.
På Boosted kan du finne mye mer informasjon om biler og trafikkregler. Les for eksempel om byen der alle fotobilene har sprengt.