Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det i Frankrike med 18 prosent etter at staten fjernet subsidiene til biltypen.
Salget av elbiler i Frankrike stuper. Nye tall viser et fall på hele 18 prosent. Dette skjer etter at den franske regjeringen valgte å fjerne økonomiske subsidier til elbilkjøpere.
Denne utviklingen står i kontrast til den generelle trenden over hele verden, hvor man ser flere betydelige økninger.
Økninger som må forklares med at tallene som vokser allerede er svært små. Derfor ser økningene drastiske ut.
Fjerningen av tilskuddet i Frankrike ser ut til å ha hatt en direkte negativ effekt. Kjøpere har ikke lenger samme økonomiske insentiv til å velge elbil. Dette gjenspeiles tydelig i salgsstatistikken for første kvartal 2025.
Samtidig melder andre store europeiske markeder om fremgang. Salget har økt i Storbritannia, Tyskland og Italia. I flere tilfeller har imidlertid økningene vært et resultat av relativt svakt salg.
Dette viser hvor følsomt elbilmarkedet kan være for politiske beslutninger. Økonomisk støtte har spilt en rolle i å fremme salg i mange land.
Det mener også de danske bilimportørene – som i dag kaller seg Mobility Denmark. De frykter faktisk at danskene helt vil miste interessen for elbiler dersom den lave registreringsavgiften forsvinner.
Når støtten forsvinner, kan det påvirke forbrukernes valg. Det franske eksemplet understreker klart det poenget.
Globalt ser det heller ikke så pent ut.
Til tross for utfordringer som bortfall av subsidier flere steder, ser det globale bildet annerledes ut. Det globale markedet for elektriske kjøretøy opplevde generelt vekst tidlig i 2025.
Analysefirmaet Rho Motion har samlet inn data fra ulike markeder. Tallene deres viser en betydelig økning globalt. I mars 2025 ble det solgt 1,7 millioner elbiler på verdensbasis. Dette er en økning på 40 prosent sammenlignet med forrige måned.
Ser vi på hele første kvartal 2025, nådde det globale salget 4,1 millioner elbiler. Det tilsvarer en økning på 29 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Charles Lester fra Rho Motion kommenterer figurene.
"Dette kvartalet, selv om det er turbulent, har hatt sterk vekst globalt for elbilmarkedet."
Kina er fortsatt den største driveren for det globale elbilsalget. Her ble det solgt 2,4 millioner elbiler i første kvartal, en økning på 36 prosent.
I Europa ble det solgt 900 000 elbiler i perioden. Noe som er en vekst på 22 prosent. Nord-Amerika fulgte etter med 500 000 nye elbiler. Eller et pluss på 16 prosent.
Markedsandeler og mulige handelshindringer
Elbilers andel av det totale globale bilsalget øker også. Foreløpige tall for første kvartal 2025 viser et samlet bilsalg på 91,6 millioner biler. Det er en økning på 3,4 prosent sammenlignet med året før.
Med 4,1 millioner solgte elbiler utgjorde de 4,5 prosent av totalmarkedet i kvartalet. Ifølge ACEA, en sammenslutning av europeiske bilmerker, utgjør elbiler innenfor EU bare 1,8 prosent av bilparken.
Selv om den generelle trenden er oppadgående for elbiler, mener Charles Lester at en handelskrig med USA generelt vil stå i veien for elbiler.
En gryende handelskrig kan potensielt legge en demper på det voksende markedet.
– Betydelig høye tariffer har garantert en avkjølende effekt på denne industrien på grunn av en svært internasjonal forsyningskjede
Fremtiden for elbilsalg avhenger derfor ikke bare av forbrukernes interesse og teknologi. Politiske beslutninger om subsidier og internasjonale handelsavtaler spiller også en vesentlig rolle.
Den franske nedgangen er et eksempel på effekten av endrede støtteordninger. Men i Sverige og Tyskland må sjåførene også klare seg uten støtte til nye elbiler.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Les for eksempel mer om hvordan bilprodusenter som Volkswagen navigerer i markedet og tror nå ikke at du klarer deg uten forbrenningsmotoren. Les mer her .