Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare på elbiler. De utvikler syntetisk bensin (eFuel) for å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale.

Fem japanske bilmerker vil redde bensinbilen din. Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu utvikler syntetisk bensin, som også går under fellesnavnet e-Fuel. Målet er å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale.

Ikke alle bilprodusenter fokuserer kun på elbiler. De japanske merkene ser andre muligheter. De skal forbedre teknologien som allerede finnes i de aller fleste biler.

Alt handler om videreutvikling. Hvorfor kaste fungerende biler hvis de kan gjøres mer bærekraftige? Det er tanken bak fokuset på eFuel.

Dette skriver Top Gear .

Hva er egentlig eFuel? Det er syntetisk bensin. Drivstoffet produseres ved hjelp av hydrogen og CO2.

CO2 som japanerne trekker ut direkte fra luften. Hydrogenet produseres ved hjelp av fornybare energikilder.

Biler som kjører på eFuel slipper fortsatt ut CO2. Men det er bare CO2 som drivstoffet allerede er produsert av. . Derfor kalles drivstoffet CO2-nøytralt.

e-Fuel: Syntetisk bensin og produksjon

Toyota har lenge ment at en elbil ikke er veien videre for bilindustrien. Og japanerne holder fast ved det synet på morgendagens transportbehov.

Bilen du allerede eier kan potensielt bli en del av løsningen. Ved å kjøre på syntetisk bensin kan du regne deg som CO2-nøytral. I hvert fall på veiene.

Produksjonen av e-fuel er imidlertid fortsatt så liten at den langt fra dekker noe reelt behov. Selskapet Eneos produserer i dag cirka ett tonn per dag.

Akkurat nå er det kun et pilotprosjekt. Men ambisjonen er fullskala produksjon.

Porsche har også forsket på og utviklet eFuel en stund. Det tyske sportsbilmerket ser på det som en mulighet. Spesielt for å holde klassiske biler i gang i fremtiden. Akkurat som du kjører Porsche Supercup med samme bensin.

I prinsippet kan enhver bensinbil kjøre på syntetisk drivstoff. Det krever ingen umiddelbare endringer på selve bilen. Det er en av fordelene med teknologi.

Literprisen er imidlertid fortsatt en utfordring. Akkurat nå er eFuels dyrere enn vanlig bensin fra bensinstasjonen. Dette kan påvirke spredningen på kort sikt.

Toyotas strategi: Flere veier til grønn kjøring

Med eFuel kan du potensielt unngå bekymringer om rekkevidde og lading. Du slipper eventuelle køer ved ladestasjoner. Du trenger heller ikke investere i en ny elbil, som lett kan koste en halv million kroner.

Produksjon av nye biler er også forbundet med CO2-utslipp. Og dette uavhengig av hvilket drivstoff bilene kjører på.

Å forlenge levetiden til eksisterende biler kan være et alternativ. Dette gjelder spesielt i land hvor utbyggingen av infrastrukturen som elbiler er avhengig av går sakte.

Toyota har lenge signalisert at de ikke utelukkende vil satse på elbiler. Japanerne ser på elbiler som en del av en større løsning. Ikke som svaret som passer alle sjåfører og kjørebehov.

Ifølge Toyota skal eFuel, hydrogen og hybrider kunne eksistere side om side. De tror på et mangfold av teknologier. Dette gir forbrukerne flere reelle valgmuligheter.

Man kan ha ulike meninger om den strategien. Men det skiller seg fra et ensidig fokus på én teknologi.

Samtidig erkjenner japanerne imidlertid at spesielt hydrogenbilen ikke har fått den populariteten og utviklingen som var forventet.

Lettere blir det ikke av at hydrogenanlegg og stasjoner er stengt i flere europeiske land. Blant annet i Danmark. Les mer om det her .

I tillegg til mer testing og utviklingsarbeid planlegger de fem japanske bilmerkene å demonstrere drivstoff til publikum.

Dette vil først skje på Expo 2025, som vil finne sted i Osaka, Japan. Her vil en flåte av forskjellige biler kjøre gjestene rundt.

Alle bilene vil kjøre på CO₂-nøytral drivstoff levert av Eneos. Forventningen er at bilene skal kjøre akkurat som vanlige bensinbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...