22. april, 2025

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare på elbiler. De utvikler syntetisk bensin (eFuel) for å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale.

Fem japanske bilmerker vil redde bensinbilen din. Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu utvikler syntetisk bensin, som også går under fellesnavnet e-Fuel. Målet er å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale.

Ikke alle bilprodusenter fokuserer kun på elbiler. De japanske merkene ser andre muligheter. De skal forbedre teknologien som allerede finnes i de aller fleste biler.

Alt handler om videreutvikling. Hvorfor kaste fungerende biler hvis de kan gjøres mer bærekraftige? Det er tanken bak fokuset på eFuel.

Dette skriver Top Gear .

Hva er egentlig eFuel? Det er syntetisk bensin. Drivstoffet produseres ved hjelp av hydrogen og CO2.

CO2 som japanerne trekker ut direkte fra luften. Hydrogenet produseres ved hjelp av fornybare energikilder.

Biler som kjører på eFuel slipper fortsatt ut CO2. Men det er bare CO2 som drivstoffet allerede er produsert av. . Derfor kalles drivstoffet CO2-nøytralt.

e-Fuel: Syntetisk bensin og produksjon

Toyota har lenge ment at en elbil ikke er veien videre for bilindustrien. Og japanerne holder fast ved det synet på morgendagens transportbehov.

Bilen du allerede eier kan potensielt bli en del av løsningen. Ved å kjøre på syntetisk bensin kan du regne deg som CO2-nøytral. I hvert fall på veiene.

Produksjonen av e-fuel er imidlertid fortsatt så liten at den langt fra dekker noe reelt behov. Selskapet Eneos produserer i dag cirka ett tonn per dag.

Akkurat nå er det kun et pilotprosjekt. Men ambisjonen er fullskala produksjon.

Porsche har også forsket på og utviklet eFuel en stund. Det tyske sportsbilmerket ser på det som en mulighet. Spesielt for å holde klassiske biler i gang i fremtiden. Akkurat som du kjører Porsche Supercup med samme bensin.

I prinsippet kan enhver bensinbil kjøre på syntetisk drivstoff. Det krever ingen umiddelbare endringer på selve bilen. Det er en av fordelene med teknologi.

Literprisen er imidlertid fortsatt en utfordring. Akkurat nå er eFuels dyrere enn vanlig bensin fra bensinstasjonen. Dette kan påvirke spredningen på kort sikt.

Toyotas strategi: Flere veier til grønn kjøring

Med eFuel kan du potensielt unngå bekymringer om rekkevidde og lading. Du slipper eventuelle køer ved ladestasjoner. Du trenger heller ikke investere i en ny elbil, som lett kan koste en halv million kroner.

Produksjon av nye biler er også forbundet med CO2-utslipp. Og dette uavhengig av hvilket drivstoff bilene kjører på.

Å forlenge levetiden til eksisterende biler kan være et alternativ. Dette gjelder spesielt i land hvor utbyggingen av infrastrukturen som elbiler er avhengig av går sakte.

Toyota har lenge signalisert at de ikke utelukkende vil satse på elbiler. Japanerne ser på elbiler som en del av en større løsning. Ikke som svaret som passer alle sjåfører og kjørebehov.

Ifølge Toyota skal eFuel, hydrogen og hybrider kunne eksistere side om side. De tror på et mangfold av teknologier. Dette gir forbrukerne flere reelle valgmuligheter.

Man kan ha ulike meninger om den strategien. Men det skiller seg fra et ensidig fokus på én teknologi.

Samtidig erkjenner japanerne imidlertid at spesielt hydrogenbilen ikke har fått den populariteten og utviklingen som var forventet.

Lettere blir det ikke av at hydrogenanlegg og stasjoner er stengt i flere europeiske land. Blant annet i Danmark. Les mer om det her .

I tillegg til mer testing og utviklingsarbeid planlegger de fem japanske bilmerkene å demonstrere drivstoff til publikum.

Dette vil først skje på Expo 2025, som vil finne sted i Osaka, Japan. Her vil en flåte av forskjellige biler kjøre gjestene rundt.

Alle bilene vil kjøre på CO₂-nøytral drivstoff levert av Eneos. Forventningen er at bilene skal kjøre akkurat som vanlige bensinbiler.

Latest

Don't miss

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

Dokumentar viser ulykken som stengte Top Gear

I en ny dokumentar snakker Freddie Flintoff ut om...

Det er hvor mye CO2 som slippes ut ved produksjon av elbiler

På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon...

Første bilmerke stopper produksjonen til USA

Det er ikke bare i USA det legges toll...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis. Men nå har Tesla så mange problemer at den utsetter enda en modell. Lanseringen av...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk, går igjen med underskudd. De 37 millioner kr. Eieren, som forventet en vanskelig start, er...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om 100 prosent elbiler innen 2030 er forlatt. Bilmerket vil fortsette å utvikle og selge biler...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn over 500 fotoboksbilletter på bare 12 måneder. Han beholder imidlertid førerkortet. En svart Audi A6...

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Spesielt batteripakken er utsatt. En enkelt feil kan føre til en...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer. I England frykter...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har fått skarp kritikk for dårlige garantibetingelser. Da utvides fabrikkgarantien til 5 år. Wismo Group, som...

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet i USA. Donald Trumps tollpolitikk fører til permitteringer av hundrevis av ansatte ved fabrikker i...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at bilenes kilometertellere blir systematisk feilregnet for å få garantien til å utløpe raskere. Et gruppesøksmål...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort. Den flyr lavt fra 0 til 321 km/t på bare 10 sekunder. Fest sikkerhetsbeltet. Hennessey...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...