Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig.

Eiere av den nye Dodge Charger Daytona kan få en dyr overraskelse.

Ikke bare er eierne svært få i antall fordi Dodge ikke kan selge bilene, en feil ved panserkonstruksjonen koster 1400 kroner timen å fikse.

Hvis det er det som går galt.

Problemet oppstår hvis panseret ikke lukkes ordentlig på den elektriske muskelbilen.

Mekaniker Jordan Rose oppdaget problemet. Han jobber på Hall Chrysler Dodge Jeep Ram i Virginia Beach. Han har delt et opptak av det riktige problemet på Youtube.

Videoen viser to Charger Daytonaer side om side. Begge bilene har nøyaktig samme problem. Låsen til hjelmen fungerer ikke.

Hjelmen kan kun åpnes ved å trekke i en kabel manuelt. Knappen inne i bilen virker ikke i det hele tatt. Det er frustrerende på en helt ny bil.

De nye bilene koster over 60.000 dollar hjemme i USA. Det tilsvarer over 415.000 danske kroner.

Feilsøking av en helt ny elbil

Jordan Rose sammenlignet de defekte låsene med en ny modell uten problemer. Den nedre metalldelen av de gamle låsemekanismene er bøyd, selv om panseret kanskje bare har vært åpnet én gang. Det er årsaken til problemet.

Rose undersøkte saken videre. Han fant ut at det er en spesiell prosedyre som eiere må følge for å unngå skadene.

»Du tror kanskje at en hjelm bare er en hjelm. Men tilsynelatende ikke på denne bilen, sier Rose i videoen sin.

Det betyr at du ikke bare kan ta den og smelle på hjelmen. Hvis du gjør det, risikerer du å skade låsemekanismen.

I stedet bør du forsiktig senke hjelmen over låsen. Deretter må du trykke hjelmen ned den siste biten med to hender.

Riktig lukking og mulige mekaniske beregninger

Bilens brukermanual nevner til og med et tredje trinn i prosedyren. Du må aktivt bekrefte at panseret er riktig lukket før du forlater bilen.

For å erstatte låsen, må mekanikeren fjerne flere plastpaneler. Panelene er plassert inne i bilens "frunk", dvs. bagasjerommet foran.

Selve låsen holdes på plass av to 10-millimeters bolter. Det er også noen få elektriske kontakter som må fjernes og installeres på nytt.

Reparasjonen dekkes kanskje ikke av bilens garanti. Dette kan skje dersom verkstedet vurderer at feilen skyldes feil bruk av eier. Eieren risikerer derfor å måtte betale reparasjonen selv.

Offisielt tar Dodges egne verksteder en timepris på rundt $200. Det er cirka 1.400 danske kroner i timen.

Det viser diskusjoner på nettforumet Reddit, der både mekanikere og verkstedledere har deltatt.

Selve problemet er ikke stort, så lenge eierne kjenner fremgangsmåten. Men erfaring viser at mange eiere ikke leser bruksanvisningen grundig. De risikerer derfor å lære en dyr lekse.

Den dårlig konstruerte panseret er bare det siste i en lang rekke problemer for Dodge. Bilmerket tok helt feil om den elektriske 'muskelbilen'.

Kundene går tapt, og de som likevel våger seg på et kjøp må forvente at bilen deres går i stykker hos forhandleren før levering. Les mer om det her .

https://www.youtube.com/watch?v=b6EfcLvZb5U


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...