Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig.
Eiere av den nye Dodge Charger Daytona kan få en dyr overraskelse.
Ikke bare er eierne svært få i antall fordi Dodge ikke kan selge bilene, en feil ved panserkonstruksjonen koster 1400 kroner timen å fikse.
Hvis det er det som går galt.
Problemet oppstår hvis panseret ikke lukkes ordentlig på den elektriske muskelbilen.
Mekaniker Jordan Rose oppdaget problemet. Han jobber på Hall Chrysler Dodge Jeep Ram i Virginia Beach. Han har delt et opptak av det riktige problemet på Youtube.
Videoen viser to Charger Daytonaer side om side. Begge bilene har nøyaktig samme problem. Låsen til hjelmen fungerer ikke.
Hjelmen kan kun åpnes ved å trekke i en kabel manuelt. Knappen inne i bilen virker ikke i det hele tatt. Det er frustrerende på en helt ny bil.
De nye bilene koster over 60.000 dollar hjemme i USA. Det tilsvarer over 415.000 danske kroner.
Feilsøking av en helt ny elbil
Jordan Rose sammenlignet de defekte låsene med en ny modell uten problemer. Den nedre metalldelen av de gamle låsemekanismene er bøyd, selv om panseret kanskje bare har vært åpnet én gang. Det er årsaken til problemet.
Rose undersøkte saken videre. Han fant ut at det er en spesiell prosedyre som eiere må følge for å unngå skadene.
»Du tror kanskje at en hjelm bare er en hjelm. Men tilsynelatende ikke på denne bilen, sier Rose i videoen sin.
Det betyr at du ikke bare kan ta den og smelle på hjelmen. Hvis du gjør det, risikerer du å skade låsemekanismen.
I stedet bør du forsiktig senke hjelmen over låsen. Deretter må du trykke hjelmen ned den siste biten med to hender.
Riktig lukking og mulige mekaniske beregninger
Bilens brukermanual nevner til og med et tredje trinn i prosedyren. Du må aktivt bekrefte at panseret er riktig lukket før du forlater bilen.
For å erstatte låsen, må mekanikeren fjerne flere plastpaneler. Panelene er plassert inne i bilens "frunk", dvs. bagasjerommet foran.
Selve låsen holdes på plass av to 10-millimeters bolter. Det er også noen få elektriske kontakter som må fjernes og installeres på nytt.
Reparasjonen dekkes kanskje ikke av bilens garanti. Dette kan skje dersom verkstedet vurderer at feilen skyldes feil bruk av eier. Eieren risikerer derfor å måtte betale reparasjonen selv.
Offisielt tar Dodges egne verksteder en timepris på rundt $200. Det er cirka 1.400 danske kroner i timen.
Det viser diskusjoner på nettforumet Reddit, der både mekanikere og verkstedledere har deltatt.
Selve problemet er ikke stort, så lenge eierne kjenner fremgangsmåten. Men erfaring viser at mange eiere ikke leser bruksanvisningen grundig. De risikerer derfor å lære en dyr lekse.
Den dårlig konstruerte panseret er bare det siste i en lang rekke problemer for Dodge. Bilmerket tok helt feil om den elektriske 'muskelbilen'.
Kundene går tapt, og de som likevel våger seg på et kjøp må forvente at bilen deres går i stykker hos forhandleren før levering. Les mer om det her .