Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever å sprenge deler av et fjell.
Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, planlegger et storstilt privat byggeprosjekt i Salzburg, Østerrike.
Planen omfatter en privat tunnel og en underjordisk garasje. Det er beregnet å koste 104 millioner danske kroner. Men selv om prosjektet er formelt godkjent, vekker det nå harme hos lokale innbyggere.
Prosjektet krever at en del av et naturlig skapt fjell i området sprenges bort.
Tunnelen er planlagt å bli cirka 500 meter lang. Det vil føre til en ny, stor garasje bygget under bakken. Garasjen er designet for å romme opptil tolv biler.
Forbindelsen går til Wolfgang Porsches private bolig. Det er en villa fra 1600-tallet som ligger sentralt i Salzburg. Han kjøpte den historiske eiendommen for fem år siden.
Prosjektet venter nå på endelig godkjenning. Bystyret i Salzburg skal ta stilling til byggeplanene. Avgjørelsen forventes tatt i løpet av mai måned.
Den tidligere borgermesteren i byen hadde gitt en første tillatelse. Men endelig godkjenning krever flertall i det nåværende bystyret. Prosessen har derfor gått inn i en ny fase.
Kritikk av Porsches tunnelplaner i Salzburg
Siden planene ble offentliggjort har kritikken mot prosjektet vokst betydelig. Flere innbyggere og lokalpolitikere er direkte imot planen.
Kjernen i kritikken er bruk av offentlig grunn til et privat prosjekt.
Wall Street Journal har snakket med et byrådsmedlem, Ingeborg Haller. Hun setter ord på det lokale vidunderet.
– Jeg tror det som overrasker folk er at en privatperson kan lage design til en fjellformasjon, sier hun.
Motstanderne mener at dette er grunnleggende feil. De stiller spørsmål ved om privatpersoner skal få bore gjennom byens undergrunn. Dette har skapt en heftig debatt i Salzburg.
Saken kompliseres ytterligere av dagens ordførers bakgrunn. Han har tidligere hatt styreverv i Porsche. Dette reiser spørsmål om mulig inhabilitet i saken.
Det er foreløpig uklart om ordføreren vil avstå fra å stemme. Hans deltakelse eller mangel på det kan ha innvirkning på resultatet. Hele bystyret må delta i avstemningen.
Wolfgang Porsche og forbindelsen til VW
Wolfgang Porsche er en fremtredende skikkelse i den internasjonale bilverdenen. Han er styreleder i Porsche SE. Porsche SE er det familieeide holdingselskapet som kontrollerer hele VW-konsernet.
Holdingselskapet er storaksjonær i både sportsbilprodusenten Porsche AG og det store tyske bilkonsernet Volkswagen Group. Wolfgang Porsches innflytelse i bransjen er derfor ikke uten betydning.
Den planlagte tunnelen og garasjen representerer en stor investering. Dersom prosjektet får gjennomslag fra bystyret, vil prosjektet koste 104 millioner kroner. Beløpet dekker både boring av tunnel og bygging av garasje.
Fremtiden til det ambisiøse byggeprosjektet er fortsatt usikker. Alt avhenger av det politiske vedtaket i bystyret i Salzburg i mai. Det vil avgjøre om Porsches private tunnel under byen blir en realitet.
Porsche er et merke med en lang og fascinerende historie som strekker seg langt utover private byggeprosjekter.
Men absolutt ikke alle sjåfører er egnet til å sitte bak rattet på noe fra Zuffenhausen-fabrikken. Ikke engang om man blir vant til sånt. Les mer om det her .