Bilgiganten advarer – forventer tap på 33 milliarder

Nissans nye konsernsjef Ivan Espinosa sliter med et tap på 33 milliarder kroner. Flere bilmodeller legges ut, og fabrikken i Sunderland er truet av nedleggelse.

Ivan Espinosa har tatt roret i Nissan i en turbulent tid. Han står overfor en ekstremt vanskelig oppgave.

Torsdag meldte bilmerket at det forventer et gigantisk tap på rundt 33 milliarder danske kroner i regnskapsåret 2024.

Den nye direktøren vil nå forsøke å snu den negative utviklingen for det japanske bilmerket.

Nissan varsler et større tap enn tidligere forventet. Underskuddet for regnskapsåret som avsluttes 31. mars i år forventes å utgjøre om lag 33 milliarder danske kroner. Dette er betydelig mer enn selskapet opprinnelig hadde budsjettert med.

Selskapet melder selv om det store forventede tapet i en pressemelding . Årsaken er blant annet høyere omstillingskostnader enn forventet.

Krisen har allerede fått store konsekvenser for de ansatte. Nissan har tidligere varslet permitteringer av 9000 ansatte globalt.

Ytterligere kutt kan imidlertid være på vei som følge av den forverrede økonomiske situasjonen.

Det er også stor usikkerhet om fremtiden til flere av Nissans store bilfabrikker. Den britiske fabrikken i Sunderland, som sysselsetter 6000 personer, er nå åpent omtalt som en av fabrikkene i faresonen.

Fabrikken, som har en produksjonskapasitet på 280.000 biler i året, er allerede betydelig redusert. Les mer om det her .

Nissan-modeller og fabrikker under press

Nissan visepresident Alan Johnson talte nylig i det britiske parlamentet. Han sa at England "ikke er et konkurransedyktig sted å bygge biler." Uttalelsen øker bekymringen for den fremtidige driften av Sunderland-fabrikken.

Produksjonen av nye bilmodeller er også preget av krisen. Nissan har varslet at de stanser utviklingen av to nye elbiler. Ellers burde de vært bygget i USA.

Samtidig har salget av Nissan Rogue, som er identisk med den europeiske X-Trail, og Infiniti-modellene stoppet opp i USA. De aktuelle bilene bygges på en fabrikk i Mexico.

De store tapene skyldes flere faktorer. Kostnadene ved en omfattende restrukturering av selskapet veier tungt i regnskapet.

Videre fortsetter tidligere innførte handelsrestriksjoner, inkludert Donald Trumps tariffer, å legge press på bilmerkets økonomi.

Nissan har forsøkt å finne løsninger på de økonomiske utfordringene. I fjor var det forhandlinger med konkurrenten Honda om et mulig samarbeid.

Imidlertid falt den potensielle avtalen til bakken med et smell fordi Nissan ikke ville gå med på å bli et undermerke under Honda.

Sammenbruddet i forhandlingene førte også til at Nissans nå tidligere direktør Makoto Uchida trakk seg.

Ivan Espinosas plan for Nissan

Nissan salgstall har sett bedre dager. I 2018 solgte merket 5,5 millioner biler over hele verden. I år forventer selskapet å selge kun 3,35 millioner biler, ifølge den siste nedjusteringen.

Den nye administrerende direktøren Ivan Espinosa tiltrådte stillingen i begynnelsen av april. Han jobber nå med å gjennomføre store kostnadsbesparelser. Målet er å få Nissan tilbake på et stabilt økonomisk spor.

"Til tross for disse utfordringene har vi betydelige økonomiske ressurser, en sterk produktpipeline og viljen til å snu Nissan i den kommende perioden," sa Ivan Espinosa i en uttalelse torsdag.

Spørsmålet er om viljestyrken og dagens ressurser er tilstrekkelig. Nissan står overfor en stor utfordring med å gjenvinne sin tidligere styrke og markedsposisjon. Bilindustrien og finansmarkedene følger nøye med på utviklingen hos den japanske giganten.

Motsatt er dette ikke første gang Nissan har problemer. Det var en truende konkurs som på 1990-tallet brakte merket inn i det som senere ble Renault-Nissan-alliansen. En forening som nå nærmer seg oppløsning.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...