Dansker kjรธper ikke utelukkende elbiler. Men for fรธrste gang noensinne bestรฅr hele topp 10 pรฅ salgslistene kun av elbiler.
Mobility Denmark sine tall viser stor fremgang i elbilsalget i Danmark. Regissรธr Mads Rorvig ser trenden, men har tidligere nevnt behovet for ยซpiskยป for grรธnn omstilling.
Salget av elbiler i Danmark fortsetter รฅ รธke betydelig. Nye tall fra Mobility Denmark for fรธrste kvartal 2025 viser salg av 24.540 elbiler.
Regissรธr Mads Rorvig kommenterer utviklingen, som han tidligere har hatt sterke meninger om. Antallet har รธkt fra i overkant av 15.000 i fรธrste kvartal 2024.
Mobility Denmark utarbeider lister over nyregistrerte personbiler. Listene er delt inn etter bilmodell og gir en oversikt over markedet. De viser en klar trend de siste รฅrene.
Antall elbilmodeller har รธkt fra 2023 til 2025. Dette sees tydelig i salgstallene for รฅrets fรธrste kvartal. Her utgjรธr elbiler hele topp ti-listen over bestselgende modeller.
Mads Rorvig, administrerende direktรธr i Mobility Denmark, merker seg denne utviklingen. Han tror ikke han har sett noe lignende fรธr.
Elbilsalg og grรธnn omstilling
Rorvig ser pรฅ dagens utvikling som positivt for den grรธnne omstillingen. Han uttrykker glede over danskenes valg.
โ At flere dansker velger รฅ kjรธpe elbil er bra for den grรธnne omstillingen, sier han.
โ Og vi er glade for at vi ogsรฅ kan selge noen av bilene som vi har utviklet og produsert.ยป Dette viser tilfredshet med bรฅde salg og ombygging.
Samtidig har Mads Rorvig tidligere gitt uttrykk for et annet synspunkt. Tilbake i 2023 snakket han om behovet for mer enn bare insentiver. Han mente at gulroten i form av lavere skatter ikke var nok.
Den gang sa han at det mรฅtte mer til. Dansker bรธr pรฅvirkes sterkere til รฅ velge elbiler. Det krevde et slags press.
โ Som vi vet er all begynnelse vanskelig. Ting mรฅ rettes opp, sa Rorvig i mars 2023. Han utdypet poenget sitt den gang.
Pisk nรธdvendig for fremtiden?
โ Gulrรธtter er nok ikke lenger nok. ยซDet skal ogsรฅ en viss pisking til for รฅ fรฅ i gang den grรธnne omstillingenยป, sa direktรธren i 2023. Dette stรฅr i kontrast til dagens hรธye salgstall.
De nรฅvรฆrende tallene fra 2025 viser imidlertid at danskene i stor grad velger elbiler. Topp ti-listen for fรธrste kvartal bestรฅr kun av elbiler. Dette indikerer en betydelig endring i bilkjรธpernes preferanser.
Spรธrsmรฅlet er om utviklingen skyldes endret holdning hos kjรธperne. Eller om markedsforholdene og modellutvalget nรฅ er blitt mer attraktivt.
Rorvigs tidligere uttalelser om 'pisk' tyder pรฅ at mye av salget her er skapt av kunstig gunstige forhold.
Bรฅde bilimportรธrenes interesseorganisasjon og Dansk Bilindustriforbund har ogsรฅ sagt at de frykter at danskene vil miste interessen dersom politikerne โ slik planen er โ รธker avgiften pรฅ elbiler.
Bildet og รธnsket om elbiler er ogsรฅ noe annerledes i resten av Europa. En opptelling fra European Automobile Manufacturers Association viser at kun 1,8 prosent av den europeiske bilparken bestรฅr av elbiler.
Selv om man inkluderer hybridbiler, kan ikke antall elektrifiserte biler overstige 3,9 prosent av markedet.