Nye EU-tall: Elbiler er ikke hellige – de suger også

Elbiler er ikke utslippsfrie. En ny rapport fra det EU-finansierte EIT Urban Mobility avslører at partikler fra bremser, dekk og veier er en større forurenser enn eksosgasser.

Elbiler har ingen forbrenningsmotor og dermed ingen utslipp. Men de mener ikke at elbiler kjører «rent» gjennom trafikken.

En ny rapport fra det EU-støttede EIT Urban Mobility peker på et oversett problem. Slitasje fra bremser, dekk og veien skaper skadelige partikler.

Nesten alle mennesker i Europa puster inn partikler hver dag som kan forkorte livet. Over 96 prosent av Europas befolkning lever med luft som inneholder flere farlige PM2,5-partikler.

Disse mengdene overstiger det Verdens helseorganisasjon (WHO) anser som trygt.

De ørsmå PM2,5-partiklene er så små at de kan trenge dypt inn i lungene. Derfra kan de bevege seg videre inn i blodomløpet. Her kan de forårsake hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og andre alvorlige sykdommer.

For de litt større partiklene, PM10, er situasjonen også bekymringsfull.

Her er 83 prosent av befolkningen utsatt for altfor høye nivåer. Elbiler bidrar mer til denne typen forurensning enn mange er klar over.

I byer, hvor det ofte er mye start-stopp-trafikk, kommer en betydelig andel av partiklene fra bilbremsene. Og elbiler klarer seg heller ikke uten dem.

Mer enn 60 prosent av partiklene i byområder i dag stammer fra bremser. Når bremser, dekk og veidekker slites, frigjøres små partikler.

Vekten og dekkslitasjen til elbiler utfordrer miljøet

Vi kan puste inn disse partiklene. Alternativt renner de med regnvannet ut i naturen. Mange av partiklene inneholder tungmetaller eller mikroplast. De kan skade både mennesker og miljøet.

Denne typen utslipp kalles slitasjepartikler. De har blitt den største kilden til partikkelforurensning fra trafikken.

Et problem er at elbiler ofte veier omtrent 20 prosent mer enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Den høyere vekten betyr at elbiler sliter mer på veier og dekk. Jo tyngre et kjøretøy er, desto flere partikler slippes vanligvis ut fra dekkene og veien.

Samtidig har elbiler en «innebygd» fordel. De bruker såkalt regenerativ bremsing. Her bremser bilen ved hjelp av elmotoren, som samtidig lader batteriet.

Dette reduserer slitasjen på konvensjonelle bremser betydelig. Ifølge rapporten kan det redusere partikkelutslippene fra bremsene med opptil 83 prosent.

På grunn av den høyere vekten kan imidlertid økt dekkslitasje potensielt oppveie noe av gevinsten fra det reduserte bremsestøvet.

Fremtidige løsninger og EUs Euro 7-standard

Dette er imidlertid ikke nok til å løse problemet fullstendig. I London, der studien ble utført, slippes det ut rundt 8000 tonn dekkpartikler årlig. Bare 2 til 5 prosent av disse partiklene blir luftbårne.

Resten samler seg i støv fra veiene. Eller det renner ut i avløp eller ender opp i jord og vann. Der kan de gjøre minst like mye skade, ikke minst ved å spre mikroplast.

Rapporten bemerker at elektrifisering av bilparken er et viktig skritt. Men det er ikke hele løsningen. Den mest effektive måten å redusere skadelige partikler på er å redusere biltrafikken generelt.

Hvis flere velger offentlig transport, sykling eller gange, kan det ha en betydelig effekt. Effekten kan være opptil fem ganger større enn å bare bytte til en elbil.

Det finnes også tekniske løsninger. Bremser med karbonfiberkeramiske bremseskiver kan redusere utslippene med over 80 prosent.

Bremseklosser laget av organiske materialer, som er mer vanlige i USA og Japan, forårsaker også betydelig mindre slitasje enn de som vanligvis brukes i Europa. Så langt er imidlertid disse alternativene uvanlige og dyrere.

Fra 2026 vil EU innføre nye forskrifter, kjent som Euro 7. Disse forskriftene vil begrense partikkelutslipp fra bremser. To år senere vil reglene også omfatte dekk.

Problemet er at reglene bare gjelder for nye biler. Dette betyr at store deler av dagens kjøretøypark vil fortsette å bidra til utslipp i lang tid fremover.

Så selv om elbiler reduserer eksosutslipp og bremsestøv, kan de på ingen måte kalles utslippsfrie.

Ikke engang om forurensningen var usynlig for det blotte øye. For å virkelig forbedre luftkvaliteten er det ikke nok å bytte motor. Vi må også redusere antallet biler på veiene, konkluderer rapporten.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla kollapser i Europa – 49 prosent er borte

Tesla kollapser i Europa. Nesten halvparten av salget har...

Tjener 3,5 milliarder – VW vil kvitte seg med 1350 personer

Volkswagen vurderer å selge det anerkjente designhuset Italdesign, som...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler,...

AI-sikkerhetssystemer for mobilgambling

Kasinoer bærer en tung byrde på skuldrene når det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med forbrenningsmotorer. Motorsykler går også i denne fellen. Det har blitt og blir stadig vanskeligere å...

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer. Den nye Citroën...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år,...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...