Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer slutten for Fords populære hot hatch-modeller i Europa. Fremtiden til Ford Performance er usikker.

Ford har bekreftet at de har avsluttet ordreboken for Focus ST, noe som betyr at modellen generelt nærmer seg slutten av levetiden.

Produksjonen av Focus og alle dens varianter stanser helt i november.

Dette kommer etter at Ford Fiesta ST ble utgått for noen år siden, noe som betyr at Ford mister sin siste hot hatch på det europeiske markedet.

Ford Europe har ikke lenger mange personbiler igjen. Fiesta ble pensjonert i 2023. Mondeo ble avviklet i 2022, og den lille Ka forsvant allerede i 2020.

Dette gir Ford et begrenset modellutvalg i Europa.

– Alle fabrikkbestillinger på Focus ST frem til produksjonsslutt er nå på plass, sier Finn Thomasen, Fords europeiske kommunikasjonssjef, til Motor1 .

Han nevnte imidlertid at det fortsatt finnes standardbiler hos merkets europeiske forhandlere. Uansett er det nyheter som sannsynligvis vil skuffe mange Ford-fans.

Ford Mustang finnes fortsatt. Det er imidlertid et nisjeprodukt. Mustangens 5,0-liters V8-motor er både en fordel og en ulempe.

Selve motoren er utmerket. Men høye avgifter på store motorer innenfor EU gjør den svært vanskelig å selge. Den mindre 2,3-liters EcoBoost firesylindrede motoren ble fjernet helt fra det europeiske markedet på slutten av 2020.

Samtidig fortsetter Fords europeiske salg å synke.

Ifølge den europeiske bilprodusentforeningen solgte Ford i underkant av 150000 biler i EU, Storbritannia og EFTA-landene fra 1. januar til 30. april i år.

Fords utfordringer og synkende salgstall

Til sammenligning solgte Volkswagen 488033 biler i samme periode. Selv sørkoreanske Kia og Hyundai overgikk Ford, og leverte henholdsvis 183095 og 174106 biler.

Dette understreker Fords pressede situasjon. Merkets europeiske ansatte har også uttrykt gjennom sine fagforeninger at de frykter konkurs. Les mer om det her.

Fords reise med potente kombibiler startet beskjedent i 1980. Det var her Fiesta Supersport ble lansert.

Året etter ble det mer alvor med den kraftigere Fiesta XR2. Det var ikke før Escort RS fra 1984 at salget virkelig tok av.

Og nå, 45 år etter Supersport-modellen, forlater Ford hele det segmentet av bilmarkedet igjen.

Det er uklart om nye modeller eller faktiske erstatninger er på vei. Æraen med forbrenningsmotorer ser ut til å gå mot slutten. I hvert fall for Ford i Europa vil enhver fremtidig ytelsesmodell sannsynligvis være elektrisk.

Martin Sanders, Volkswagens salgs- og markedssjef og tidligere sjef for Ford Europa, har i hvert fall mer enn antydet at muligheten er der.

Ford kan få mer tilgang til MEB-plattformen. Den kan brukes til å utvikle nye modeller. De vil følge ID.4, som hos Ford kalles Explorer, og ID.5/Capri.

Det er imidlertid for tidlig å si om Ford vil lansere noe som ligner på ID.3, eller de kommende ID.2 og ID.1.

Dagens elbiler imponerer ingen

Kanskje Fiesta ST eller Focus ST en dag kan komme tilbake som elbiler. I mellomtiden må crossovere som Puma og Kuga trekke det tunge lasset.

Verken Explorer eller Capri har imponert salgsmessig så langt. Tvert imot har Ford blitt tvunget til å redusere produksjonen ved fabrikken i Köln.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...