Esbjerg dropper en spesiell jakt på bilister i byen

Nå blir det litt lettere å være sjåfør i Esbjerg. I alle fall når det er parkeringsplass å finne. 8. april trer en ny regel i kraft.

Til nå har det vært slik at bilister i Esbjerg har måttet holde tungen, ikke for å finne parkeringsplass, heller ikke for å parkere, men for å sikre at parkering er lovlig.

På de offentlige parkeringsplassene i Esbjerg må bilistene først notere riktig klokkeslett på parkeringsskiven, regne inn to timers gratis parkering, og så ellers betale for resten via en app eller i en betalingsautomat.

Men det helvete stopper nå. Det skriver Esbjerg kommune i en pressemelding .

Eller det vil si nesten. Fordi totimersregelen fortsatt gjelder. Det samme er vilkårene for betalingsparkering.

LES OGSÅ: Første danske by som innfører veiavgift for biler

Nå trenger imidlertid hele parkeringsplassen kun å registreres én gang, enten i en app eller på en betalingsautomat, så systemet holder selv styr på hvor lenge bilen står stille.

Fra leder i Plan- og byutviklingsutvalget, Henning Ravn (V), heter det at de nå vinker farvel til en parkeringsløsning som har skapt forvirring blant bilistene.

– Det blir mer intuitivt for mange, fordi man kjenner reglene fra andre steder. De to ledige timene vil ikke forsvinne, sier han.

– Og samtidig åpner vi med denne lossingen for å utvide gratis parkeringsperioden på parkeringsplassen på Danmarksgade. Fra nå av kan du parkere i fire timer, fordi du må betale.

Det er imidlertid ikke alle steder i Esbjerg som kaster det gamle avfallet. Dette gjelder for eksempel Torvegade, hvor det ikke er mulig å kjøpe ekstra parkeringstid. Ifølge kommunen vil imidlertid unntaket fremgå av skiltingen på stedet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...