Smart har allerede utforsket flere alternativer for å finne en eksisterende plattform å bygge en ny elbil på. Det har ikke vært vellykket.
Forrige måned stoppet Smart samlebåndet som har spyttet ut de små ForTwo-modellene på veiene siden 1998.
Det er imidlertid lite hjelp for det tysk-kinesiske merket, som ennå ikke har klart å finne plattformen som ForTwo-modellens etterfølger skal bygges på.
Det skriver Automotive News .
Smarts administrerende direktør Dirk Adelmann forklarer til media at en erstatter bare gir mening dersom man kan finne en partner å dele kostnadene ved utviklingen med.
LES OGSÅ: Ford betaler bilister for å kjøpe enkelte biler
Men akkurat nå ser det ut til at Smart stort sett står på egne ben. Eller kanskje du burde si hjul.
Uansett har merket, verken som den ene eller andre forelder i form av Mercedes og kinesiske Geely, klart å finne en løsning som Smart er fornøyd med.
– For to måneder siden begynte vi å jobbe med en ny dedikert plattform som en ny Smart med to seter kan bygges på. Men vi trenger hjelp hvis det skal være mulig.
– Til syvende og sist ser det ut som vi må bygge en plattform, for den vi ser etter finnes ikke ennå, sier Dirk Adelmann.
Av samme grunn vil ikke Smart sette en dato for når du kan være klar med en ny ForTwo. Dette gjelder selv om du har vært i dialog med andre enn Mercedes og Geely.
Renault har også vært inne i bildet. Men franskmennene har ikke vært i stand til eller villige til å tilby det Smart er ute etter.
Frem til mars i år ble den siste Smart ForTwo foreløpig bygget ved den såkalte 'Smartville'-fabrikken i Frankrike. Den fabrikken kommer imidlertid ikke til å stå stille.
I 2022 begynte de å bygge Ineos Grenadier SUV. En bil som egentlig skulle vært bygget i Wales med en rett sekser fra BMW. Til slutt holdt imidlertid Ineos bare avtalen med BMW.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!